even leven - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van robwildschut - WaarBenJij.nu even leven - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van robwildschut - WaarBenJij.nu

even leven

Blijf op de hoogte en volg

17 Juni 2015 | Brazilië, Santarém

Foto's:
-tientallen kilometers tomaten-, rijst- en wijnbouw langs de vruchtbare oevers van de Taag (Tejo).
-eindelijk een dijkdorpje voor koffie.

Het is alweer de hoogste tijd enig leven vanuit Portugal te laten beleven. Leven is het zeker. In een echte Nederlandse zomerkoude met Hollandse slootregen fietsen Wil en ik de heerlijke levendige stad Lissabon in. Volgens apothekers' digitale meetapparatuur is de maximale temperatuur vandaag 16 graden. Een stad waar ik uren door de oude wijken kan struinen. Het weer heeft precies een etmaal nodig weer op stoom te komen tot na twee etmalen weer ruim de 30 graden wordt bereikt. Het is alweer de derde keer dat ik met de fiets Lissabon binnen rijd hoewel steeds uit een andere richting.

De onderscheidenende contouren tussen Spanjaarden (en Spanje) en Portugezen ( en dus ook Portugal) worden wel gaandeweg minder vaag. Waar de Spanjaard toch echt een fiere blik draagt op een stevig lijf, lijdt de Portugees zo op het eerste gezicht onder een fletsheid die gedragen wordt door een gemiddeld kleiner postuur. Op het tweede gezicht lijkt de Portugees de trotsere bezitter van dit kleine land met net 10 miljoen inwoners waar Nederland met zijn 17 miljoen een paar keer in past.

De Portugees is bij wat ik tot op heden meegemaakt heb zonder meer opvallend hulpvaardig. Dit uit zich bij collegea-fietsers die kilometers het voortouw vasthouden en wij de einden om het theoretisch snel vindbare maar de in de praktijk een lastig te traceren locatie te benaderen. Tijdens deze vrijerijen wordt tussen intensief hijgwerk door, door mij soms ademloos kennis genomen van allerhande interessant conversatie-info. De Portugese inborst van de gastspreker zwelt.

Ook con-collega wegmisbruikers als automobilisten rijden meer dan eens als gids voorop de voor ons soms onduidelijke weggetjes af, of 'op' zo de lezer wenst. De Portugese automobilist rijdt voor een fietser's leven en mikt nauwkeurig langs de fietstassen bij het vervolgen van zijn helse weg. De Spanjaard is de heer in het verkeer tegenover fietsers. Hoewel er beweerd wordt dat de heer in het verkeer vaak een vrouw schijnt te zijn. Spanje is, voor wat ik gezien heb minder bedolven onder afgeschreven en al dan niet bewust maar meestal achteloos weggeworpen plastic zakken , dozen, flessen. Maar ook doet de Portugees met zekere regelmaat aan tv-en wasmachinewerpen en nog ander niet nader te definiëren gebruiks- of liever genoemd 'gebruikte goederen'. Portugal zou voor Nicaragua kunnen doorgaan. Overbodig dan hier een verdere nuance aan te geven. Daarbij zij vermeldt dat frequente bezoekers van en dus kenners der Iberische kusten andere geobjectiveerde opvattingen zouden kunnen zijn toegedaan.

Een ander al eerder gememoreerd verschil is de taal. Laat ik het kort houden en stellen dat ik inmiddels het Spaans basaal kan toepassen, ik kan mij redden bij winkeliers en andere neringdoenden, door de telefoon wordt zelfs ook het essentiële duidelijk en in de sociale context valt een glimlach van de autochtone Spanjaard soms mijn deel. Ik leg dat uit als begrip en niet als ridiculisering van de vreemde taal spreker. Het Portugees is mij onmachtig. Zeker, ik weet dat het bij de Latino taalgroep hoort en dicht tegen het Spaans aanhurkt. De vaak gehoorde vergelijking van: 'Portugees en Spaans is als Nederlands naast Duits' is moeilijk te bevatten. Zeker is dat het Portugees in de Alentejo landstreek klinkt als Pools terwijl dit op het platteland een stuk ten noorden van Lissabon klinkt als Roemeens. De kenner zal mij vergeven daar ik geen harde maatstaven kan bieden waarop die keuzes dan wel niet gebaseerd zijn. Echter lezers worden uitgenodigd de fiets ter hand te nemen en hier lokaal wat fietsrondjes te maken om mijn beweringen te staven. Het zal aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet zo zijn dat de observaties tot andere conclusies zullen leiden.

Na wat gedoe op de luchthaven van Lissabon tot aan de X-ray voor de fiets, is Wil volgens eigen zeggen nu alweer veilig thuis. De geuniformeerden wilden perse totaal lege banden. Wat een onzin. De luchtdruk in een vliegtuig cabine is gelijk aan fietsen op 2,5 km hoogte en daar klappen de banden ook niet van. Het is een van die misvattingen die zich vast in het brein van regelmakers heeft geworteld. Slechts het ventiel even iets openen is al voldoende om alle gevaar van ontploffende fietsbanden tot nul te reduceren.

  • 17 Juni 2015 - 22:02

    Annejose:

    Ha pap

    En heb je dat allemaal in het spaans uitgelegd over die lege banden?

    Goed hoor!

    X

  • 17 Juni 2015 - 22:40

    Rob:

    Nee hoor. Dat uitleggen doe ik niet meer. Geuniformeerden zijn meestal net zo flexibel als een blok beton. R

  • 18 Juni 2015 - 13:58

    Wil:

    maar weet je dat een van de geüniformeerde mijn groene sjaaltje wel heel erg mooi vond en vriendelijk vroeg het toch maar even af te doen.

  • 19 Juni 2015 - 07:53

    Fred:

    Ha Rob!
    Dank voor je bericht. Je uitnodiging aan je lezers om in Portugal wat fietsrondjes te komen maken, neem ik ter harte. Ik heb Rietje al voorzichtig geïnformeerd dat ik iets dergelijks vanaf 2016, 2017 wel eens van plan zou kunnen zijn. Haar reactie daarop was eerst een glimlach en daarna meer vrolijkheid. OK....morgen begin ik (op de hometrainer).
    Over je foto's: Dijkhuizen in Portugal......daar rekende ik niet op. Erg fraai allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Santarém

Madrid naar Lissabon en verder

Fietsen in mijn eigen schaduw van Madrid naar Lissabon en verder

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2016

sevilla

29 Maart 2016

sebills

29 Maart 2016

sevilla

20 Maart 2016

geen fotos

20 Maart 2016

sevilla

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 206826

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: