Van Agen naar Moissac - Reisverslag uit Moissac, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Van Agen naar Moissac - Reisverslag uit Moissac, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Van Agen naar Moissac

07 September 2012 | Frankrijk, Moissac

foto’s:

(ik zie nu dat ik geen foto's meer kan plaatsen, dus missen er twee, maar hoe ik foto's uit oude verslagen moet verwijderen weet ik ook niet)

-ook Nederlandse platbodems slijten hier een mooie zonnige oude dag en varen hier rond. Er liggen er nog vele andere naamloos te wezen (wat een Nederlands hè Arnout).
- (detail portaal) Voor wie zich aangesproken voelt. (Gelezen bij de uitleg van het portaal het portaal): aan de rechterkant ligt de bedelaar Lazarus te verhongeren terwijl honden zijn wonden likken. De rijke man is nog iets rechts daarvan aan het feestvieren en eten . Op dezelfde foto links komt de rijke man in de hel. Waarom rijken altijd in de hel komen, weet ik niet. Waarschijnlijk handhaafde de clergy dat gegeven om de aardse armen tevreden te houden. Ja later, dan krijg jij het goed, die vetzak niet.
-daar waar de Garonne en en kanaal naast elkaar vloeien en ik er op de fiets op smal jaagpaddijkje tussendoor fiets
-wasplaats
-entree B&B voor pelgrims.
---------------------
Ja Fred je hebt gelijk, natuurlijk is een kanaal om te varen. Dit zou echt wat voor jullie zijn. Met de ervaring van jouw motorschipnavigatie kun je hier uit de voeten, uh..’voeten?’ Nou ja, wel natte voeten dan.
Ik voel mij gast bij de schippers want ook beroepsschippers maken gebruik van het kanaal.En ook plezierzeiljachten gaan met gestreken mast van west naar de warme middellandse zee.
Die 40 jaar oude caravans op schepen hebben inmiddels een metamorfose ondergaan aangezien die schepen nu gestroomlijnd zijn maar naar de aard nog steeds gezinnen kunnen huisvesten, tenzij je kleinere scheepjes huurt.

---------------------
Weer een meesterlijk bedaard fietsdagje want alles is vlak. Alleen de kleine klimmetjes om een sluis in de klimmen zijn maar een paar meter.
Het kanaal kruist af en toe de rivier de Garonne en soms peddelen we gezamenlijk op. Het kanaal is nu nog het Canal de Garonne en wordt later het Canal de Midi. Eigenlijk zijn het nog meer kanalen die weer eigen namen hebben en ook weer verbonden zijn met dit hoofdkanaal waardoor de goederen dan weer naar andere noord of zuid gelegen bestemmingen getransporteerd konden worden. Eigenlijk een wirwar van waterwegen waar ik tot een week geleden het bestaan niet van wist. Althans niet in deze omvang. En dat daar dan 20.000 mensen aan hebben gewerkt.

Vele pelgrims op de fiets en lopend kom ik tegen. Dit deel van de route wordt weer intensief gebruikt door Jacobsgangers. In Moissac ga ik de St Pierre kerk bekijken met wereldberoemd portaal. Ook is dit weer bijgeschreven op de werelderfgoedlijst. Het portaal is puur Romaans en rond het jaar 1000 gemaakt. (Zie foto uitleg aan begin).

Boven op de berg vind ik mijn chambre d’hôte. Ik moet dus flink van het ‘canal’ afwijken om er te komen. Sterker nog : ik moet zo waar 4 kilometer lang klimmen en behoorlijk steil ook. De B&B blijkt een pelgrims onderdak adres te zijn. In ieder geval weet ik dan dat mijn inspanningen later op waarde zullen worden ingeschat als ware de klim een soort boetedoening na deze makkie dagen.

We eten straks met een man/vrouw of achte samen en morgen maakt de ontbijtceremonie een zelfde gang. Ik had tevoren gebeld omdat ik dacht dat het wel druk zou worden. Maar goed dat ik dat gedaan heb. Voor de laatste twee NL fietsers wordt een tent in een stukje tuin opgezet. Zij kunnen niet meer mee eten en moeten dus weer naar het dorp afdalen.

Daarna komen nog weer mensen. Echter daar is geen plaats meer voor. Het zijn wandelaars en die moeten die 4 km weer terug maar de lieve uitbaatster boekt voor hen een stukje verder. Nog een paar telefoontjes volgen met de vraag of er plaats is. En ik maar denken dat ik hier alleen rondfiets. Gezellig is het wel. Tja zelfs in oktober en november is het hier zo zuidelijk prima toeven.

Mevrouw de uitbaatster heeft gewerkt voor artsen zonder grenzen en doet nu massages.Het is een leuk open minded mens. Een keer per jaar gaat zij naar Thailand om weer bij te scholen. Ik slaap in de massagekamer waar ook een groot bed staat. Eigenlijk was haar huis al vol toen ik belde.
r

• 07 September 2012 - 21:25

Lucia:

Hoi Rob, lees ook weer mee, maar ben laat "ingetuned" en lees pas vanavond voor het eerst. Ik had / heb meteen ruzie met de site, tot ik erachter kwam dat ik nu op "vorig bericht" moet klikken om bij een "volgend bericht" te komen??? Groetjes.

• 08 September 2012 - 07:52

Wil:

Beste rob,je bent weer heel veel wijzer.Moet ik nu aannemen dat je de masage kamer alleen gebruikt om te slapen? Na zoveel kilometer zou ik me toch maar met een thaisemassege laten verwennen.Het adres neem ik graag van je over.
    Goed weekend verder.