En weer de hoogte in - Reisverslag uit Sant Hilari Sacalm, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu En weer de hoogte in - Reisverslag uit Sant Hilari Sacalm, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

En weer de hoogte in

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

18 Juni 2012 | Spanje, Sant Hilari Sacalm

Jus en Hoi Pap.
Leuk dat je naar Berlijn gaat. Een echte fietsstad. Ik heb eeb mooie route voor je. Tevens wat klimmem door de Harz. Je bent wel een doorzetter. Goed hoor dat vak en dan nog drie weken werken.

De wal zal het schip keren. Toen de auto het dictatorschap kreeg over de wegen, lanen en paden kregen fietsers en wandelaars uiteindelijk deels eigen voorzieningen. De kosten daarvan worden echter niet op de schouders van de automobilist gelegd maar bij de gemeenschap. Zeker komt het moment dat bijvoorbeeld zo’n col paadje weer afgesloten gaat worden voor jeeps en ander vierwielgedreven spul. Echter dan moeten daar weer grote kosten voor gemaakt worden met ge- en verbodsborden en zal de wegenverkeerswet weer aangepast moeten worden. En dan hebben we toch weer het oude fiets- wandelweggetje via de achterdeur terug tegen hoge kosten

Wil:
Dank voor de aanmoediging. Ik maak er graag gebruik van. In een eerder bericht meldde je dat ik nog enkele kilometers moest. De bedoeling is naar Malaga of een afkorting via Teruel en dan naar Valencia over die prachtige Voi Verte. Het zullen er circa respectievelijk 1700 of denk ik 800 worden.

De eerste 36 km van Figueres naar Girona moet ik gaan over een nationale weg. Weliswaar is er een grote brede vluchtstrook waar ik veilig kan fietsen maar er is geen alternatief. Omdat ik Girona evenals Figueres al eens uit uitgebreid bekeken had ga ik meteen na een kop koffie door.
Ik had verwacht dat het veel warmer zou zijn. De temperatuur ligt op een aangename 25 graden en dat fietst heerlijk.

Ik heb behalve in de bossen de hele dag mijn strooien hoed op
Vanaf Girona kom ik meteen op een ‘Voi Verte’ (=Groene weg) uit. Een voormalig spoortraject dat geschikt gemaakt is voor fietsers en wandelaars. In Spanje zijn ze daar voortvarend mee bezig. Ze hebben al misschien wel 1000 km van dit soort trajecten. Het voordeel is dat ze maar maximaal circa 2 % kunnen stijgen omdat er treintjes moesten kunnen rijden.

Een werkelijk prachtige route die uiteindelijk weer op een doodstille weg komt die weer een paar uur niet te steil maar soms wel wat steil, klimt. Uren ga ik door alleen maar bossen en kloven met kleine stroompjes beneden mij. De foto geeft dat weer. Uiteindelijk eindig ik 800 hoger dan waarmee ik begon.

Ik moet weer wennen aan dat Spaanse ritme van vooral niet te vroeg beginnen in de ochtend. In Frankrijk kun je vaak al vanaf 6 uur bij de bakker terecht. In Spanje pas na achten. In de dorpjes kun je tussen 1 en 5 een kanon afschieten. Alles is dicht en het lijkt of er niemand woont. Behalve in de vele barretjes, waar je trouwens heerlijke koffie kunt drinken, daar is het een drukte van belang. Maar dan na een uur of vijf komt ook iedereen de straat op . Men zit op pleintjes, bankjes, kleine rambla’s en op de hoeken van te straatjes en men geniet. Alles van jong tot oud komt tot leven. Pubers doen interessant en iets ouderen doen dat ook op hun manier. Peuters, kleuters en bejaarden trekken zich daar niets van aan.

En dan pas eten na 9 uur en als je pech hebt pas om half tien. Het alternatief is om ’s middags te warm te eten . Voor de Spanjaarden is dat de belangrijkste maaltijd. Maar dan kan ik niet meer fietsen. Omdat ik toch wel vroeg wil vertrekken houd ik het gewoon maar bij een stuk of twee tapa’s en eet ik veel fruit. Dan zal het ook wel goed komen. Gisteren heb ik om 7 uur een heerlijke portie gefrituurde aubergines met honing op. Daar kan ik ook prima op fietsen.
R

  • 18 Juni 2012 - 21:07

    Annejose:

    Hoi Pap,
    Ja, die etenstijden zijn irritant. Ook al horen die tijden bij Spanje, het blijft lastig om aan dat eetritme te wennen. De mac is wel gewoon open hoor! ;-)

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sant Hilari Sacalm

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 206840

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: