Aan de kust - Reisverslag uit Vila-real, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu Aan de kust - Reisverslag uit Vila-real, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

Aan de kust

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

05 Juli 2012 | Spanje, Vila-real

Sorry trouwe lezers maar dit keer een wat langer stukje. Ik dacht dat kan wel met morgen het begin van het weekeinde voor de boeg.

foto:
moment dat ik bij de kust ben met fietsje. Er is niemand op het strand (en dat is heel curieus als je daar aankomt)en dat blijft nagenoeg zo langs deze kuststrook.

foto's.
crisis en (dus) teloorgang van de Spaanse kust in bijzonder en Spaans vastgoed in het algemeen.Maar ik heb alleen dit stuk tusen Castello en Sagunto gezien.

Fred: ja dat kun je je niet meer voorstellen dat dat enkele jaren geleden nog ge-expoloiteerd kon worden.

Wil: Dat was die Via Verde ten zuiden van Madrid. Wat zal jij toen ook genoten hebben en herinneringen komen weer boven, las ik. Trouwens de route naar Malaga, Sevilla of Cadiz gaat ook een stuk door de Extramadura (spel ik het goed??). In mijn tunnel deed alle verlichting het, op ena dan. Dat ene geval is wel spannend hoor, alleen met letterlijk een koplamp op. Ik was blij dat ik er door was.

Anne ik bel je nog voordat jullie naar Maleisië gaan .
------------
Inmiddels ben ik bij de kust aangeland en wel ten zuiden van Castello. Ik heb de Via Verde niet helemaal uitgefietts maar heb deze rechts laten liggen en ben via een omtrekkende beweging richting Castello gefietst. Die stad doe ik vanaf Valencia met de bus of trein. Anders moet ik mijn fiets met bagage zo maar ergens neer zetten en dat is een gevaarlijke operatie.

Ik heb mooie stukken door en langs de enorme citrusplantages gefietst en ook langs de kust.

Enfin, er is niemand langs de kust. Geen enkel appartement lijkt verhuurd, strandtentje staan leeg en de nieuwe fietspaden langs, naar en van de kust worden alleen door mij bereden. Dit is crisis. Ik had niet gedacht dat het zo ernstig was. Hele complexen staan te koop, al dan niet afgebouwd.

Veel van die appartemten werden, toen het allemaal nog goed ging, op tekening al drie/vier keer doorverkocht met finke winst, en zoals we weten kan je boven op de pyramide niet verder klimmen en ga je gewoon weer naar beneden. Dan te bedenken dat ik ooit ook plannen had in die richting. Echter ik zag de beloofde winsten niet zitten (en Diny verklaarde mij al voordat ik ging rekenen voor gek.

Het lijkt er op dat sommige delen van de boulevardstranden al een paar jaar door de vastgoed crisis getroffen worden. Sommige delen zijn al overwoekerd door verdroogd onkruid.

Dus zo gaat een srandstad er uit zien als er niemand meer woont.
Het gekke is dat de stranden wel onderhouden worden door de gemeente, tegen beter weten in. Ik denk dat het hier allemaal veel erger is dan wij denken.

Zouden daarom die barretjes in het binnenland 's ochtends al helemaal vol zitten? Er zijn tenslotte 4.6 miljoen werklozen in Spanje. In één jaar zijn er 500.000 bijgekomen, las ik in de krant.

Ik sprak een strandtenthouder hier over aan. Hij beaamde dat dit niets met het seizoen te maken had want een paar jaar geleden was het nog een drukte van belang. Hij houdt nog vol.

Wellicht dat het in andere delen van de kust wel druk is. Ik zelf vind die rust echter heerlijk.

Het probleem is dan weer wel dat ik langs dit stuk kust geen accommodatie meer kan vinden.Sommige voormalige hotels zijn inmiddels al vervallen. Ruiten er uit, reclame half weggewaaid en de hekken om de complexen houden vandalisme en diefstal van metalen en andere bruikbare spullen niet tegen.

Ik heb geen idee hoe dat verder moet. Tegen de tijd dat het weer goed gaat (komt dat eigenlijk nog wel goed?) zijn die appartementen, voor zo ver ze nog niet gevandaliseerd zijn, al weer verouderd en wil niemand ze meer hebben, in de letterlijke betekenis van het woord. Het wordt een surrealistisch toekomstbeeld.

Kijkend op de kaart ging ik er van uit dat hier van te voren een kamer reserveren onzin zou zijn. Ik moest dus weer op mijn schreden een stuk terug het binnenland in om een overnachting te vinden. De eerste een waardeloos logement met uitzicht op een 1 meter verderop gelegen muur. Maar ja ik was blij dat ik iets gevonden had. De volgende nacht (met dank aan internet) een prima locatie tegen ook weer dumpprijs met zwembad.

Voor Valencia had ik al een week geleden geboekt. Maar goed, want in het hotelletje van mijn keus , is alles we vol. Goeie korting met zeezicht, balkon en strand voor de deur. Ik voel mij nu toch een beetje schuldig dat ik Diny het staartje van het nieuwe pand in Utrecht heb laten doen, maar ja we dachten dat dat staartje niet nodig was. (even publiekelijk mijn waardering voor jou laten blijken)

Met vr. groet, X of wat van toepassing is,

robje of jerob (kijk maar wat van toepassing is)

  • 06 Juli 2012 - 12:24

    Annejose:

    Hoi Pap,
    Ja, dat lijkt mij gek een verlaten voorheen toeristisch hotel en strand.

    Nu heb je wel een prive strand, als je zou willen zonnen.

    X

  • 06 Juli 2012 - 14:56

    Lucia:

    Lees weer graag je verslag. Tja, die lege hotels, troosteloze aanblik. Vorig jaar toen ik met Sjoerd in Griekenland was, kwamen we 't ook tegen. Nog fijne tijd gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Vila-real

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 206507

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: