Over de Via Verde Ojos Negros - Reisverslag uit Jérica, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu Over de Via Verde Ojos Negros - Reisverslag uit Jérica, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

Over de Via Verde Ojos Negros

Door: rob wildschut

02 Juli 2012 | Spanje, Jérica

Foto’s Ok, Fred, maar dan nu wat oude spoortraject foto’s. Zal je wel bekoren.
Wel leuk bedacht die naam van dat spoortje. Exploiteerde de NS daar dan ook al?
Annejosé; ja dat was wel een vertoning hè, dat voetbal.
foto’s; Rietje, ja de rook van de bosbranden in de provincie Valencia. Behoorlijk aangewakkerd door stevige zeewind (die ik tegen had). Rietje, ik weet niet of dat op mijn weg ligt. Het is wel precies naar oosten. En daar moet ik ongeveer heen.
Foto: weer een fontein. Inmiddels heb ik al een aardige verzameling van waterbronnen. Heerlijk koel water voor in je bidons. Veel plaatsjes maken er mooie decors omheen.
-------------------------------------
Vandaag heb ik weer eens een lekkere 101 km gefietst wat toch weer lang geleden is. Op zich is dat niet erg bijzonder ware het niet dat er toch nog een venijnig klimmetje vanuit Teruel (rond de 1000 meter) in zat voordat ik op het voormalige spoor kon fietsen. Het was dan ook pas om 5 uur toen ik ter plaatse was.

Zo, ik ben blij dat ik weer op de fiets kan. Raar is dat toch. Wanneer je voornemens bent te fietsen is fietsen leuk. Ben je voornemens een paar dagen aan het strand te lezen dan is lezen leuk. En juist dat laatste ben ik ook nog van plan. Echter, ik ken mijzelf. Wanneer ik daar dan zo lig te lezen en mijn fiets staat maar hulpeloos zonder baasje, zal er niet veel voor nodig zijn de dag dan te onderbreken om eens even heerlijk zonder al die bagage zo maar een paar uurtjes wat doelloos rond te toeren. Zo ver is het echter nog lang niet.

Begin 1900 is men begonnen met de aanleg van een smalspoor van 250 km vanaf het plaatsje Ojos Negros (zwarte Ogen) naar de kust om het ijzererts dat daar in de buurt gewonnen werd efficiënt naar de havenplaats Segunto te vervoeren. Er moest in die 250 km een hoogte van dik 1400 meter overwonnen worden met stijgings- en dalingspercentages die niet boven de 2% mochten uit komen. De stoomlocjes van toen konden niet meer aan. Bovendien moesten er vele (wellicht wel tientallen) viaducten, tunnels en doorgangen gemaakt worden.

Medio de 80er jaren werd dit vervoer niet meer rendabel en bleef het spoortje leeg. Vanaf 2003 heeft men het smalspoor traject voor fietsers toegankelijk gemaakt. Het spreekt dat dat geen eenvoudige opgave was. Maar het resultaat mag er zijn.

Mijn plan is om van dit spoortraject af te wijken richting de stad Castello de la Plana. Ik wil eigenlijk binnen door maar er liggen allerlei bergen tussen mij en die stad en zie alleen maar omtrekkende wegen. Ik moet dat nog eens even goed uitzoeken.
Rob

• 02 Juli 2012 - 21:29

Annejose:

Prachtig landschap!!!

• 02 Juli 2012 - 22:19

Diny:

Ha Rob,

Dat fietspad ziet er gladjes uit,
    vergeleken bij Vietnam en Cambodja.

• 03 Juli 2012 - 09:05

Fred:

Die Tramontana-trein was een Nederlandse Chartertrein van Biljettencentrale, het NS-bedrijf waar ik destijds werkte, naar Spanje met aansluiting op het spoorvervoer naar de Costa Brava. Met alle low-cost-carriers in de luchtvaart van tegenwoordig kun je je nauwelijks voorstellen dat 25 jaar geleden dat een goede optie was voor toerisme naar Spanje......
    Jij veel plezier gewenst op je spoor-fietspad (wel licht voeren in de tunnels s.v.p.!)

• 03 Juli 2012 - 10:02

Wil:

Hi Rob, die Via Verde komt me aardig bekend voor maar m.i. zat ik aan de andere kant van La Nava del ricomalillo naar Carrascalejo. Leuk die volgestorte spoorlijn. Tunnels soms wel erg donker maar zelf de lantaarn aan doen was ook wel grappig. Groetjes,Wil