Verder stevig heuvelend naar Lunéville - Reisverslag uit Lunéville, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Verder stevig heuvelend naar Lunéville - Reisverslag uit Lunéville, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Verder stevig heuvelend naar Lunéville

29 Mei 2012 | Frankrijk, Lunéville

(Maartje: wil je mijn emailadres voor jouw belevenissen veranderen in : lindeboom.vg@gmail.com.)

Ik kom na ruim 104 km aan in een uiterst sfeervolle Chambre d’Hôte (de Franse BB) die tevens table d’hôte blijkt te zijn (waar je dan met wat de pot schaft mee kunt eten tegen acceptabele prijs). Ik vind het zo’n leuke uitvinding dat wij dat zelf in onze BB ook een keer gedaan hebben, en de gasten waren zeer enthousiast. Hoewel ik dat toen wel spannend vond hebben Diny en ik afgesproken da vaker te doen. Fietsers en wandelaars mogen bij ons mee eten dus. Maar soms komt het niet uit. (zullen we het ook op de site zetten Diny?)
Overigens valt mij op dat de overnachtingsprijzen lager zijn dan vorige jaren hoewel dat natuurlijk inbeelding kan zijn. Ik zal niet meer over die financiele zaken schrijven maar voor enthousiastellingen is het wellicht interessant te vernemen dat je , zeker buiten de steden, stukken goedkoper kunt overnachten dan in NL.
Ik doe die table d ‘hôtes graag in Frankrijk want vaak worden er echte (soms boeren) hoogstandjes op tafel gezet. Echter is die Chambre d’Hôte nu vanavond even niet ook Table d’hôte. Mevrouw is bijzonder vriendelijk maar heeft er even geen zin. In de grote parkachtige tuin van de boerderij zitten nog 4 andere fietsers, natuurlijk Nederlanders. Zij zijn op weg naar Florence en zijn er ook net pas. Ach, de trouwe lezer weet het nu wel hoe dat gaat. Uitwisselen van ervaringen van waar ga jij naar toe en waar kom jij vandaan en wat voor fiets heb jij en heb jij nog problemen gehad met de techniek. Voor mij allemaal reuze interessant maar ik zal de lezer daar ook niet meer mee lastig vallen. Zoals aan begin al meedegedeeld: ik zal er dit keer denk ik geen boekwerk van maken.
2,5 km verder is een restaurantje en mevrouw heeft al voor ons gereserveerd. Ik had dat niet gevraagd maar vind het best. In de buurt kun je nergens eten. Jawel toch, ik kan mijn reserve voorraad van 20 muesli repen die ergens onder in mijn tassen zwerven op eten en nog een heel krentenbrood want dat blijft langer dan een week goed als je het maar lekker in het plastic laat zitten. Dan zou ik ook genoeg hebben. Maar toch gaan we met z’n vijven lekker op een terrasje even Frans doen.
De volgende dag weer een prachtige route gefietst met spannende hellingen en afdalingen. Het is een vermoeiende bezigheid maar doordat ik zo’n mooie nieuwe strooien hoed heb fiets ik heerlijk in mij eigen schaduw. De temperatuur loopt weer op tot 28 in de schaduw. Het is een genot hier te mogen fietsen. Zowaar kom ik een bepakt en bezakte Nederlander op de fiets tegen. En weer van alles uitwisselen. Ik zal de lezer dat allemaal besparen. Wel interessant te melden dat hij op 2 april is vertrokken door west-Frankrijk, toen langs de voet van de Pyreneeën, nog even naar Barcelona en aansluitend terug langs de kust naar Nice. En nu kom ik hem tegen.
De plaats Lunéville waar ik mij van alles op historisch gebied van had voorgesteld blijkt niet veel in te houden. Ooit was de stad de het favoriete verblijf van een of andere Poolse troonopvolger die Lotharingen in de 18 eeuw in de schoot kreeg geworpen (hoewel de stad nu niet meer in Lotharingen ligt , dacht ik). Echter het heeft allemaal een wat vervallen indruk. Het park is een kopie van een ouder Versaille achtige beleving en het kasteel , tja, daar zijn er zo veel van in Frankrijk.
Nancy ligt hier iets ten noorden van op 30 km. Die stad is in 2000 helemaal gerestaureerd,lees ik hier. Dat komt dan wel een andere keer,niet waar?
Rob

• 29 Mei 2012 - 18:58

Diny:

Lekker makkelijk die Nederlanders op de fiets, dat keuvelt zo lekker weg.

Liefs Diny

• 30 Mei 2012 - 06:52

Annejose:

Om antwoord te geven op je laatste zin,,dat komt vast een andere keer goed. De temperatuur lijkt mij wel lekker!

X

• 31 Mei 2012 - 10:51

Wil:

Dag Rob, wat heerlijk je belevenissen te lezen. Ben net terug van een weekje zwitserland. Heerlijk gewandeld en ontdekt dat het daar inmiddels ook prima fietsen is. Geniet het goede. Groetjes, Wil

• 01 Juni 2012 - 09:15

Rens Van Driel:

Zie dat onze route's elkaar weer gekruist hebben. Dit keer in de buurt van Cattenom. Ik denk bij Malling of Koenigsmacker. Hier was ik 21/5. Vermoedelijk vandaag kruis je mijn (Benjaminse naar Venetie) route weer. Ergens bij Bayon, Charmes, Epinal of Remiremont gok ik zo.
    Vanaf Hemelvaartsdag t/m gisteren heb ik het gedeelte vanaf huis tot en met het Lago Maggiore gedaan. Bij het ontbijt al jouw verslagen verslagen weer gelezen. Zo nu ga ik de was doen.