Van Aubeterre-sur-Dronne, St Emilion naar La Réole - Reisverslag uit La Réole, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Van Aubeterre-sur-Dronne, St Emilion naar La Réole - Reisverslag uit La Réole, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Van Aubeterre-sur-Dronne, St Emilion naar La Réole

Blijf op de hoogte en volg

05 September 2012 | Frankrijk, La Réole

Foto:
-koetjes voor Diny
- bommel kasteel
-toch maar weer mijzelf een keertje met zelfontspanner. Inspannend genoeg nadat drie keer of een voet, een hoofd, stuk tafel of zo er niet op stond. De picnic tafel stond vlak achter het chateau.

En al vrij snel wordt de dorre mais- en zonnebloemenbouw omgezet in uitgebreide schaduwrijke bossen en uiteindelijk kom ik dan in de uitgestrekte eeuwige wijnvelden van de Bordeau, om meer precies te zijn de wijngaarden die vallen onder a.c. van St. Emilion, de chateaux die een eigen a.c. en de grote Crus. Eigenlijk fenomenaal dat ik (maar jij herinnert je het toch ook nog wel, Diny?) hier door wijngoederen fietst waarvan sommige wijnen van de Grand Cru over een paar jaar 100en euro’s kunnen kosten. Het is hier dat ik voor de eerste keer de hoed op doe. De temperatuur gaat gestaag naar de 30 graden en dat blijft het de hele week vogels de voorspelling.

De waardes die men vaak aan de 'appelation contrôlée' geeft worden vaak overdreven door de mensen in het algemeen. Vooral een ‘Bordeau' met alleen een a.c. zegt nauwelijks iets. Dan kan er beter ook het gebiedje van de Bordeau of de naam van de wijnboer bij staan. Hoe meer gedetailleerd hoe duurder. Of dat ook lekkerder is? tja, dat is de grote vraag natuurlijk. Maar sommigen denken met die kennis in een restaurant indruk te maken. Vaak zijn het o.a. de plaats van herkomst, de eisen aan de maximale hoeveelheid druiven die voor de wijn gebruikt mogen worden per hectare e.d., waarbij dan de rest in andere wijnzakken wordt gedaan. Vaak is een goede en dan met name een biologische ‘vin de pays’ (landwijn dus, beter) . Maar ja dat a.c.tje heeft nu eenmaal een bepaald aureool en zonder dat a.c.tje durft men geen wijn cadeau te geven. Ik wel trouwens, omdat ik inmiddels beter weet. Er wordt, heb ik gezien, ruim gespoten over de rijpe druiven. En dat gaat, ja, ja, allemaal in de wijn. Maar de overheden bezweren dat het geen kwaad kan hoor.
Inmiddels zit ik dan in het zeer toeristische wijnstadje St Emilion. De prijzen zijn daar aan gekoppeld.

Hoewel ik op internet een aanvulling op mijn routeboekje heb gevonden dat mij aflevert bij een betaalbaar adres met koninklijke kamer waar de fiets weer eens mijn nachtelijke metgezel is, heb ik daar wel lang voor moeten bellen want eerst was de prijs voor mij te hoog maar toen ik bezweerde dat het geen seizoen meer was, ik geen ontbijt hoef en ik een fietser ben en ik gewoon onderweg ben en dat ik niet het gevraagde bedrag wil betalen, ging men overstag, overigens een vreemde uitdrukking voor landlubbers (vrij naar Bommel en Moby Dick). Ik zou jou, Annejose, daar bij moeten hebben. Jij bent een kei in de poot van de aanbieder uitdraaien waarbij Diny zich zelfs schaamt. En dat zegt wat hoor. En dat allemaal in Double Dutch Frans. Ik blijk de enige gast te zijn, dus zullen ze wel blij met mij zijn. In dat soort plaatsjes probeert men de niet oplettende passant toch altijd weer een poot uit te draaien. Leuk om voor de tweede keer gezien te hebben maar ik ben weer blij dat ik morgen verder kan.

Halverwege de dag sla ik af en maak een doorsteek naar de Garonne. Die doorsteek bleek mij toch nog wel wat tegen te vallen. Het is weer het zelfde liedje. Als je verwacht dat je lekker horizontaal kan fietsen en je moet toch nog wat klimoefeningen verrichten, valt dat tegen. Voor de tweede dag achter elkaar heb ik de hoed opgehad.
R

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Réole

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 206575

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: