Orléans-Blois-Tours - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Orléans-Blois-Tours - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Orléans-Blois-Tours

Blijf op de hoogte en volg

29 Augustus 2012 | Frankrijk, Tours

Foto's loirebrug Blois en St Nicolas in gelijknamige kerk in Blois

Dat de foto’s op de ‘waarbenjij’ site nu niet meer zo groot worden afgedrukt komt doordat de site vernieuwd is. Het was te verwachten, ik ben er achter: ze kunnen wel groter maar dan moet ik een VIP pakket nemen. Maar dat doe ik niet want ik laat mij niet manipuleren, ook niet als VIP. Wie de foto’s groot wil zien is hierbij thuis uitgenodigd, Daar zien de genodigden ze op groot tv formaat, al is dat formaat door de tijd ook al weer voor de veeleisers wellicht te klein geworden.

Weet iemand een andere gratis site waar de foto’s kamerbreed op kunnen. Ik vind trouwens dat de vernieuwing niet een verbetering van de site is.

Rietje: tja zo voelde dat allemaal daar in Parijs. En ik had op die boerderij de rust om de pen te laten vloeien over het toetsenbord.
Wil: moutain biken Marokko. Hans: wellicht zilverroute in Spanje. Mieke: Polen? vertel verder….. en Nepal? vertel nog meer (of pb’tje) . Ik wist van niets. Voor de reis naar Myanmar (Birma) november 2013 ben ik al kandidaat.
--------------------------------
Zo fietsen over de dijken en dus langs de Loire lijkt veel op de Betuwe stromen maar ook op de gang langs de Oder Neisse (grens Duitsland/Polen). Veel natuur en hoge dijken. De Loire is nu laag maar kan zeker een kolkende woeste rivier worden als het moet. En wederom heb k de wind tegen. Die is met mij naar her zuidwesten gedraaid. Op de regen van hedenochten (dindagochtend) na heeft de zon weer heerlijk geschenen bij zo 25 graden (in schaduw altijd gemeten).

Blois is een prachtig stadje. Veel compacter en gezelliger dan Orléans. Blois is zelfs een tijdje de stad geweest waar de royals woonden. In de kerk van St. Nicolas kan men lezen dat Monniken aan het einde van de 1e eeuw met hun relikwieën deze plaats als toevluchtoord hadden uitgezocht nadat zij achtera gezeten werden door de Noormannen. Moet je je voorstellen: uit Scandinavië waaierden deze lieden uit over de noord en gingen stroomopwaarts via rivieren Siberië Rusland in. Men vestigde zich op Groenland en Newfoundland, veroverde 75 % van de Britse eilanden, rondde zelfs Gibraltar en plunderden en-passant nog even Dorestad (volgens de oude schoolplaten dan). En alles in open boten. De reden schijnt hongersnood geweest te zijn.

Onderweg ontmoet ik het echtpaar met knorrige man weer. Mevrouw is nu heel opgewekt en Arie is, want zo heet hij, opgewekt. Wij fietsen een stukje samen op. Het wordt nog gezellig ook, zeker omdat ik heb laten weten dat er een partner in NL is, wie zal het zeggen. Zelfs drinken we even koffie.

Vanaf de 12 en 13 e eeuw werd de kerk St. Nicolas gebouwd. Verdraaid interessant is weer te zien dat al zeer vroeg gotische technieken werden gebruikt zonder men de romaanse elementen terzijde schoof.. De kerk werd pas in de 18e eeuw gedoopt tot St Nicolas. Als bijlage de foto van het schilderij in de kerk van deze St Nicolas met, curieus, kinderen , volgens mij. Het schilderij heet “het wonder van St Nicolas”. Wat het wonder is, weet ik niet. Iemand? Mieke misschien? Ik heb geen zin internet er op na te zoeken. Een prachtige kathedraal waar ik even op een stoeltje wat heb zitten peinzen.

Het is allemaal vlak fietsen met slechts een speldenprikje klimmetje hier en daar. Ik word daar wel een luie fietser van. Het wordt tijd voor wat kleine inspanningen. Dat kan nu ook wel want de wind krijg ik overmorgen in de rug, met 20 km per uur en tegelijkertijd gaat er dan wat licht klimwerk verricht worden.

Ik ben nu in Tours (woensdag) met prachtige oude kathedraal die op de oudste fundamenten van de eerste bewoning staat. Vijf jaar geleden fietste ik ook door Tours met de bedoeling de Loire wat verder af te zakken. Toen gooide een enorm noodweer roet en hagel door het eten waardoor ik mijn route bijstelde.

Tja, ik weet het. Het zijn geen spannende verhalen. Wel is weer heerlijk genieten.

R

  • 30 Augustus 2012 - 12:20

    Wil:

    Hi Rob,je geeft me weer een aardig lesje geschiedenis. Van sites en internet weet ik bijzonder weinig maar kan wel beamen dat deze vernieuwing traag werkt. Lees ik wat rustiger.Ja naarmate ik me meer inlkees over Marokko krijg ik meer zin. De vooroordelen kan ik nu al heel wat positiever bijstellen.
    Jij een mooie reis verder.Groetjes.

  • 30 Augustus 2012 - 13:01

    Robert:

    Haha goed bezig Rob. Laat je niet oplichten door een VIP account te nemen.
    Er zijn wel wat andere opties maar niet zo een twee drie uit te leggen.

    Veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Tours

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 206481

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: