twee dagen verder - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van robwildschut - WaarBenJij.nu twee dagen verder - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van robwildschut - WaarBenJij.nu

twee dagen verder

Door: rob wildschut

24 December 2011 | Vietnam, Hanoi

(De plaatsnaam klopt niet. Er zijn er velen. De temperatuur hier op " waar benjijnu" genoemd klopt ook niet). Het is hier 30 plus.
Het is natuurlijk allemaal stinkend druk maar op gezette tijden vindt men de Vietnamees op de meest onverwachte plaatsen een moment van retraite zoeken in een hangmat. Dat agressief gejaagde zoals in NL is hier niet te vinden. Zeer vriendelijke mensen die geen nee zeggen. Dt zal de cultuur wel ingeven. De trruck is dan een vraag
te stellen dat je wel de gewenste info krijgt maar dat men niet door het stof hoeft om nee te antwoorden. Met een ja terwijl je nee wilt hebben
heb je niets aan.
Ho Chi Minh City uit fietsen lijkt op het eerste gezicht op vrijwillige euthanasie. Echter je wordt 20 km in de flow van brommers en scooters opgenomen en alles gaat automatisch. Rechts heeft geen voorrang maar wanneer de meute van rechts groter is dan van links geldt de wet van het collectief en fiets je lekker mee.
Daarna langs kreken, sloten, plassen, kanaaltjes , enfin vul maar is. Vele 1,5 cent pontjes volgen waar van alles op mee gaat. De mensen blijven vriendelijk. De toeters op de scooters zouden eigenlijk op aan moeten staan, dan even drukken en dan gaan ze uit. dat is efficienter dan steeds ingedrukt houden. Ook aan die toeters wennen we.
Langs en aan de smalle dijkjes staan overal stalletjes en is handel te vinden. Lasbedrijfjes, meubelmakers, en vele, vele, heel veel alles wat met eten te maken heeft. De neus wordt gestreeld. Ik eet allemaal dingen die ik niet ken, heerlijk. Ik eet wanneer het kan vegetarisch. Soms vindt men de hond in de pot. Weliswaar alleen voor sommige mannen in het zuiden. In het noorden van Vietnam is dat algemener. Ach ja, waarom wel paarden, kippen, schapen, koeien etc. en geen hond. Ik kan moreel geen reden bedenken waarom niet.
Suikerrietpersmachines maken langs de weg heerlijk sap. Wanneer de bekers op zijn wordt het sap in een plastic zak gedaan met ijs en dichtgeknoopt en dan een rietje er door. Heeeeeerlijk voor fietsers in deze hitte. Je kunt niet voorkomen dat er overal ijs in gegegooid wordt. Daar worden wij westerlingen immers ziek van, Ik gelukkig nog niet.Alles draait hier om eten, fruit, kruiden. Dat moet natuurlijk wel want zonder eten ga je dood, overigens met eten ook. Maar het zijn hier ware kunstenaars op dit gebied. iedereen die in zuid-oost Azie geweest is zal dat herkennen. Sommige stukken marktstraat zijn alleen gevuld met tientallen , nee 100en, soorten wel en niet gedroogde , wel en niet levende vis, kippen , slangen, kikkers, enfin alles wat beweegt en niet beweegt en fruitsoorten. Ook dat eten met stokjes is de basis voor slow food. Men kan immers met die stokjes niet snel de zaak naar binnen proppen zoals wij met grote lepels gewend zijn.
We komen alleen toersten tegen op de bekende plaatsen. Even kijken en dan gauw weer uit de westerse drukte. Dat is het grote voordeel van de fiets: je laat de toeristen achter (je).goed kertsdagen
Wat een kleurrijk land.

• 24 December 2011 - 10:01

Iris:

Leuk je weer te volgen. Fietsen jullie steeds met de hele groep? En hoe warm (heet) is het dan wel?
    Ben benieuwd of je daar iets van kerst merkt. Hier dit jaar ook weinig, althans wat het weer betreft: het lijkt wel lente. Ga straks dus ook even een stukje fietsen. Goeie vakantie verder.

• 24 December 2011 - 10:20

Frans:

Leuk om alles weer te volgen. Momenteel zijn er dus twee belangrijke reizen gaande in de wereld: André Kuipers en Rob& Diny. Hebben jullie ieder een eigen fiets of Rob, heb je een echte fiets uit het land en zit Diny voorop?
    Prettige reis en veel plezier. Groeten uit Tiel.

• 24 December 2011 - 11:31

Rietje:

Hoi Rob & Diny, hier onder de kerstboom is het moeilijk voor te stellen in welke omstandigheden jullie de kerst vieren. In ieder geval eens heel iets anders. Alleen in het vele "eten"zie ik wat overeenkomsten. Geniet ervan samen en ik blijf jullie volgen, leuk weer! groeten

• 24 December 2011 - 12:44

Marianne:

hoi Rob en Diny
    Fijn dat Vietnam jullie bevalt, Eva zei ook al dat het een prachtig land is met heel vriendelijke mensen.
    Ik ben druk aan het pakken en vertrek morgen.......heerlijk.........8 weken zon en zee, en springende kangoeroes!

• 24 December 2011 - 18:44

Lucia:

Hond in de pot. Inderdaad geen moreel verschil te bedenken waarom een hond niet gegeten zou mogen worden en wel een koe. Puur een kwestie van cultuur. Alleen het voorafgaande traject is vaak zo, onnodig, treurig: hoe de dieren gehouden worden en hoe ze aan hun eind komen.

• 25 December 2011 - 07:07

Maartje:

Hoi ROb en Diny! Fijne kerstdagen gewenst uit een eveneens warm en toerterend India. Jullie hebben vast net zo min een kerstgevoel als wij! Klinkt geweldig allemaal en sommige dingen inderdaad erg herkenbaar. En de toeters wen je inderdaad aan haha! Veel plezier nog! x