weer fietsen en tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van robwildschut - WaarBenJij.nu weer fietsen en tempels - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van robwildschut - WaarBenJij.nu

weer fietsen en tempels

Door: rob wildschut

04 Januari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

In het vorige berichtje staa drie foto's. Ik heb er 200 maar kan ze niet resizen, dus uploaden duurt te lang. Oh volgende keer neem ik mijn laptopje weer mee.

Weer fietsen over prachtig terrein en onbekend gebied.

Eindelijk zijn we aangkomen in de " tourist trap" die Siem Reap heet (waar de Siamezen verslagen werden betekent dit overigens).Soms zie je een Cambodjaan en verder toeristen en backpackers. Werkelijk geen enkel leul authentiek winkeltje. Wat een chaos, drukte, klevende van alles verkopende verkopers.

Dat is nieuw want waar wij geweest zijn vraagt men soms eens keertje of er wat te erkopen valt maar hier dus niet. Prijzen die de pan uitrijzen en waar de helft afdingen niet genoeg is. Bij weglopen gaat er nog een keer de helft van af maar dan hoef ik al niet meer. Ben ik (wij natuurlijk) blij dat we Cambodja gezien hebben zoals het authentiek en echt is. Ik kan het niet genoeg benadrukken: alleen op de fiets (of lopend) krijg je die kans.

Echter het is de enige manier om Angkor Wat te bezoeken. Het tempel complex met vergane stad ligt hier 10 km ten noorden van. Het gehele gebied van dit complex, dat verspreid ligt is ongeveer 20 bij 15 km. Een we hebben bijna alles gezien op de fiets. Natuurlijk hadden we een gids er bij.Er zijn immers ongeveer 3000 gidsen actief. Echter alles is zo groot dat je die niet terugvindt. De familie van deze gids is door de Rode Kmehr uitgemoord. Hij heeft de kans gehad door hulp vanuit Australie te mogen studeren. Van 's ochtends 7 uur tot 5 uur 's middags zijn we bezig geweest en we zijn min of meer uitgeput.

Angkor Wat behoort tot de 7 wereldwonderen zoals de trouwe lezertjes wel zullen weten. Van de 9e tot de 15e eeuw was dit o.a de hoofdsstad van Cambodja totdat binnen 100 jaar het verval intrad.Phnom Penh werd de nieuwe hoofstad. Het enorme tempel- en stadcomplex werd door de Fransen in de 19e eeuw weer herontdekt. Overigtens hebben de Nederlanders in de 17 e eeuw ook grote belangen gehad in Cambodaj. Ik ga er verder niet veel over schrijven maar zou de gewaarde lezers willen adviseren even met "Angkor Wat" wat de googelen. Op het hoogtepunt van het rijk telde het stadsdeel 1 miljoen inwoners. Nu is die stad alleen maar jungle met hier en daar wat wolkenkrabbers.De stratenpatronen zijn eigenlijk ook niet meer zichtbaar. Wel overal heuvels en daaltjes. Waarschijnlijk van ingestorte bouwsels. Het geheel is eigenlijk niet te restaureren. Men doet mondjesmaat hier en daar wat. Dat maakt alles nog indrukwekkender omdat de geschiedenis dan zo mooi in nevelen bedekt blijft

Zal wel laatste mailtje zijn. Traan, traan, weer naar de kou. Volgend jaar gaan we individueel van Bangkok naar Pucket fietsen, denken we.

Dank voor alle lieve berichten. Na thuiskomst zal ik de mooiste foto's alsnog plaatsen.

• 04 Januari 2012 - 12:54

Susan En Bart:

Wel thuis en goede reis. Het waren weer leuke impressies.

• 04 Januari 2012 - 13:15

Lucia:

Heb weer genoten van je verslag. Wat een foto met die boom die besloten heeft dat ie op deze ''rots'' kan aarden; daar kan ik naar blijven kijken. Goede reis terug!