ho chi minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van robwildschut - WaarBenJij.nu ho chi minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van robwildschut - WaarBenJij.nu

ho chi minh

Door: rob wildschut

22 December 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Waarde lezers,
Kreken, sloten, plassen, watergangen, kanaaltjes, rakken, keringen, en ook nog de hoofdrivierer die wij voor het gemak maar de Mekong noemen. Dit is eigenlijk wat de Mekong rivier is. Wij gaan er morgen de eerste bijna 100 km door heen, overheen en doorlangs fietsen.
Het geld is verwarrend, gemakkelijk zie je wat nullen over het hoofd. Voor een ton heb je namelijk al een lekker maal. Het eten hier streelt mijn tong. Allerlei groenten, gewokt, gebakken, gekookt en nog wat andere wijzen bereid. Tahou maar ook vlees, kip en volslagen onherkenbare gerechten en alles met stokjes zo je wilt.
Vroeger fietste men hier allemaal, Nu rijdt men op brommers en scooters totdat dat voor de sloebers is en men allemaal een auto heeft. Nu is het al een enorme drukte, een grote bromfietsparade waarbij iedere brommers zijn eigen authentieke toeter heeft. Voor een verkeerslicht staan er binnen 20 seconden 100en Met allemaal auto's ?? waar gaat dat heen? Dat weet men niet want dan staat alles gewoon stil, vrees ik.In de verkeerspyramide staat de voetganger vanzelfsprekend onderaan inde hierarchy. Toch is het veilig. Gewoon oversteken en men mikt op naast je achterste. Wat een stad en wat een bedrijvig volkje. Overal activiteit geen wonder dat er in NL waarschijnlijk geen Vietnamees niets te doen heeft.
Te bedenken dat men hier in de jaren 60 en zeventig een vrijheidsoorlog uitvocht tegen de Amerikanen die Vietnam weer geerfd hadden van de Fransen die er een kolonie van gemaakt hadden. Het staat mij nog helder bij dat er in Nederland tegen de Amerikanen gedemonstreerd werd en " Johnson Molenaar" werd geroepen. Want "moordenaar" was immers een belediging voor een bevriend staatshoofd en daar kon je in NL gemakkelijk voor in de gevangenis komen. En dat terwijl Johnson met de handen gebonden was. Een president van de Democratische partij die veel vooruitstrevende wetgeving voor de black Americans op zijn naam had. Zowiezo een goede president voor binnenlandse problemen. En nu???? Nu is Vietnam weer overgeleverd aan marktwerking. Waar was het dus allemaal voor nodig?
Ik heb geen laptop mee genomen dus maar afwachten tot we weer internet cafe tegenkomen. Al redelijk gewend aan 30 graden vochtige hitte.
Diny / Rob

• 22 December 2011 - 06:18

Annejose:

Zo, ik ben de eerste. Zie dat je berichtje net gepost is en ik maak mij klaar om naar school te gaan, dus nog even snel lezen.

Wat een bedrijvigheid he, en waarschijnlijk gaat dat nog dag en nacht door ook. In Bangkok was dat in ieder geval wel.

Met de hondjes gaat het prima. Hebben het heerlijk hier.

Veel plezier, ben benieuwd wat jullie er nog meer van vinden.

X

• 22 December 2011 - 08:25

Lieve Rob En Diny:

Wat heerlijk dat je nu je al direct thuis voelt zo te lezen. Het eten is inderdaad tongstrelend en verveelt niet zo snel.
    Genieten maar!

• 22 December 2011 - 10:40

Yvonne:

Als ik je verslag zo lees Rob, dan klinkt het leven daar zo druk en gejaagd. Voor je rust hoef je dus niet daarnaartoe te gaan.ik dacht dat het alleen in Nederland zo was. Desalniettemin wens ik jou en Diny fijne Kerstdagen toe met veel lekker eten en heel veel fietsplezier.Geniet ervan!! Groetjes van ons uit Tricht XXx

• 22 December 2011 - 13:01

Lucia:

Leuk om weer een interessant reisverslag tegemoet te zien. Veel plezier en succes gewenst uit Zeist!

• 22 December 2011 - 13:45

Wil:

Dag Rob en Diny,wat boffen jullie. Het is je van harte gegund hoor.
    Hier iets anders vochtig. Wel lekker om binnen met een boek te zitten .
    Geniet van alle mooie dingen.Goede kerstddagen .Tot later,
    Wil

• 23 December 2011 - 13:51

Maartje:

Kijk het eerste verhaal! Leuk dat jullie nu "vlakbij" ons zitten! Kunnen we misschien wat Aziatische gerechten uitwisselen haha! Ben erg benieuwd hoe jullie trp zal worden! Ik blijf jullie volgen! Heeel veel plezier! x Maartje

• 23 December 2011 - 14:16

Rick:

Johnson Molenaar.. Hahahahaha, weer wat geleerd! Veel fietsplezier!