Coburg - Bad Berneck - Arzberg - Reisverslag uit Arzberg, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu Coburg - Bad Berneck - Arzberg - Reisverslag uit Arzberg, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu

Coburg - Bad Berneck - Arzberg

Door: rob wildschut

27 Mei 2011 | Duitsland, Arzberg

Inmiddels zit ik zo'n 10 km voor de Tsjechische grens.
Vanwege ijdeltuitigheid heb ik toch maar een foto van mij zelf genomen. 10 seconden lopen en zogenaamd ontspannen staan, is in één exercitie gelukt. Toch nog gevonden: industrieel erfgoed uit de DDR tijd en van een foto van een foto de binnenzijde. Liesbeth T: zou in dat boek van je passen. Prachtig in zijn soort.

De stad Coburg viel mij wat tegen. Het is een grote stad met veel uitwaaierende bedrijven gebieden. De 'Altstadt' is verhoudingsgewijs klein voor zo'n grote stad. Veel kleinere stadjes hebben een mooiere binnenstad dan Coburg, de markt wat barokke gebouwen en hier en daar nog een stukje toren van vergane middeleeuwen. Voor ik het wist was ik het centrum weer uit wat ik ook zo maar liet.
Een prachtige tocht volgt langs het stroompje de Main. Bij Frankfort a.d. Main (de stad van de Europese Bank) is het alweer een soort Rijn.Het is een drukke route. Ik kom zeker iedere 10 km wel een bepakte fietser tegen. Echter zij komen voor mij om onverklaarbare reden allemaal uit het oosten.
Via een doorsteek verlaat ik het riviertje (ongeveer de heft van de Linge) even om daar later weer via een heuvelrug uit te komen De route info waarschuwt weer dat die doorsteek alleen voor geoefende fietsers is. Het valt mij echter allemaal erg mee. Wat steile bospaden door prachtig gebied krijg ik ervoor terug.
Ik heb er weer zo'n 86 km op zitten en besluit in Bad Berneck te blijven. Een telefoontje en een lekker bed en douche wachten. het is vandaag bijna 30 graden geweest. De volgende dag moet ik volgens het hoogteprofiel flink klimmen, dus eerst maar eens een nachtje daarover slapen.
De volgende dag begin ik dan maar aan de klim die weer niets voorstelt. Heb ik mij daar nou toch een beetje zorgen over gemaakt? Officieel zou er in 10 km 480 meter geklommen moeten worden. Ik ben boven voor ik er erg in heb. In het leuke plaatsje Bischofsgrün drink ik koffie en eet een lekker stuk appeltaart. Ik had mij dat beloofd vanwege die klim die er nauwelijks was maar de appeltaart bleek er wel te zijn.
Verder door het prachtige Fichtelgebergte gaat de trip vandaag. Langzaam over onverharde bospaden midden door en over het midden-gebergte. Allemaal bossen, soms een doorkijkje, soms een open plek en soms een meertje , daarbij soms kleine steile gemene klimmetjes en dan weer even 18% kort naar beneden. De temperatuur is vandaag ongeveer de helft van gisteren. Bijna de hele dag de trui aan gehad. De verwachtingen zijn dat het weer heet gaat worden. Morgen (zaterdag) wordt het weer eind 20 graden en dat schijnt zo te blijven tot ver volgende week.
Op zaterdag ga ik naar het kuuroord Marianske Lazne (Tsjechië dus). Het schijnt daar allemaal wat vergande glorie te zijn. Overigens noemen bijna alle plaatsjes waar doorkom zich kuuroorden. Over al zijn hier gezondsheidsbronnen.
Er zal dan, als ik de beschrijving moet geloven weer geklommen moeten worden. Misschien ben ik inmiddels verwend met dat klimmen, maar ik klop dat wel even af want wie weet?? Dinsdag waarschijnlijk in Praag en dan na paar dagen verder naar Dresden eerst langs de Moldau en dan de Elbe. Rob

• 27 Mei 2011 - 22:19

Annejose:

Hoi Pap,
    Wat een mooie foto's en ik vind het ook een leuke foto van jou!!

Wie weet wie weet wat de volgende etappe gaat worden..ben benieuwd!

Dikke X

• 29 Mei 2011 - 11:22

Hans:

Rob begrijp niet dat je nog opziet tegen routes voor geoefende fietsers terwijl jezelf er een bent, zo ook inmiddels een geoefende klimmer.

Groetjes

Hans