wintersport - Reisverslag uit Zamora de Hidalgo, Mexico van robwildschut - WaarBenJij.nu wintersport - Reisverslag uit Zamora de Hidalgo, Mexico van robwildschut - WaarBenJij.nu

wintersport

29 April 2013 | Mexico, Zamora de Hidalgo

Geachte lezers. Zelfs eergisteren toen we in een temperatuur van max 8 graden koude gefietst hebben konden we in de heerlijke zon uit de harde wind op een terras op het naar verluid prachtigste plaza mayor van Spanje genieten van een ook koud biertje. Salamanca is een prachtige stad ook bij deze kou. Langzaam worden de rijen mensen op het plein dikker. Die komen niet voor ons. Wat is er te vieren? De massa's staan nu voor het balkon van het gemeentehuis waar wij rustig op het terras blijven zitten. Ook de op de been gebrachte politie laat ons met rust. Is het het nationale voetbalteam, de gemeentelijke winnaar van een hardloopwedstrijd? Is het de provinciale pingpong ploeg? Neen het is de volleybalploeg die de eindzege heeft behaald, deelgemeente, gemeentelijk, provinciaal, nationaal, internationaal? maakt niet uit, we laten ons toejuichen. We gaan de volgende dag naar het ook weer betoverende art nouveau museum. Het gebouw op zich behoort al in een museum te staan
De volgende ochtend gaan we 75 km fietsen tegen de noordoosten wind van kracht 5 in als het niet regent bij een graad of vijf. De voorspelling klopt niet. Het sneeuwt en het is min 2 graden bij windkracht 5. Die windsterkte klopt dus wel. Zelfs de harde kern besluit om plan B in werking te zetten. Plan C was een pickup die aan overkant van de weg staat te vorderen. De eigenaar werkt echter niet mee en wordt gesteund door zijn partner. Plan B is naar het autobus station te fietsen. Vijf kilometer door hevige sneeuwval en harde wind. Dit op zich is al voldoende om ons de lust te ontnemen tot verder fietsen. Doornat gooien we als eerste binnenkomer associaal de laadruimte vol fietsen en bagage. Een keer per jaar wintersport is voldoende.
Nu in Zamora waar Wil ons er van overtuigt dat er wel 14 Romaanse kerken te bezoeken zijn. Van achter een warme koffie lijkt dat een goed idee. Wordt vervolgd. R