Breda,Mechelen, Tournai, Cambrai - Reisverslag uit Cambrai, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Breda,Mechelen, Tournai, Cambrai - Reisverslag uit Cambrai, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Breda,Mechelen, Tournai, Cambrai

Blijf op de hoogte en volg

22 Augustus 2012 | Frankrijk, Cambrai

Breda, Mechelen, Tournai, Cambrai.

Het Julius biertje op een kleine terrasje onder de toren van de Romboutskathedraal in Mechelen smaakt mij na 99 kilometer vettig en rond op de tong. Het is volgens de oberjongen een nieuw biertje dat Julius Ceasar aan de Belgen ten drinken gaf als zij hun best hadden gedaan. ‘Het is dus een zeer oud biertje’ meld ik hem. Ik twijfel aan het waarheidsgehalte van zijn verhaal. In ‘Asterix en de Belgen’ wordt ten slotte geen melding gemaakt van dit biertje. Het verhaal is echter mooi, zo ook het bier.

Met rappe trappen fiets ik de tweede dag 126 km weg en kom in Tournai, of te wel Doornik, vlakbij de Franse grens. Een prachtstad aan de Schelde. Ik had gedacht dat ik nog genoeg weerstand had vanwege mijn Spaanse ervaringen. Ik vergeet mij namelijk in te smeren tegen de zon. Het was een warme dag en dat is te zien in de spiegel. Ik schrik mij een hoedje van het rood gebronste vel. Dit overkomt mij niet weer.

Onderweg tref ik een Amerikaan van mijn leeftijd. Hij fietst rond op een stads gazelle fiets die hij in Amsterdam heeft gekocht. Met wat omtrekkende bewegingen wil hij in Parijs uitkomen. Rechtopzittend fietst hij de wind tegen en met maar drie versnellingen op een fiets die hem van geen kant past zal hij het moeilijk krijgen. We drinken een gezellige koffie onderweg maar dan laat ik hem maar snel achter. Zo langzaam wil ik namelijk ook niet fietsen.

Op mijn vraag (waar ik meteen spijt van heb) aan de B&B eigenaresse wat de naam ‘Tahereh’ van haar onderkomen betekent krijg ik een waterval van informatie over mij heen waar ik ter plekke in verdrink. Het enige waar ik nu naar verlang is een beetje koude douche. Het verhaal gaat door tot en met de Baha’i levensbeschouwelijke stroming. Ik knik begrijpend en meen een zeker oecomnisch beginsel in haar geloof te ontdekken wat ik ook opper. Mijn opmerking had even goed over lekke panden, of gebroken trapassen kunnen gaan want de uitleg gaat gewoon door of het moet zijn dat zij nu juist geïnspireerd wordt door nog verdere details met mij te bespreken. En dat terwijl het zweet mij van het gelaat stroomt.

Uiteindelijk schrijf ik dit in Cambrai. Allemaal van die prachtige steden in noord-Frankrijk waar men op weg naar de Costa’s gewoonlijk rakelings met hoge snelheid voorbij tourt. Dit terwijl steden als Tournai, Cambrai, St Quentin, Noyon en Compiègne duizenden jaren oud zijn en voorzien zijn van prachtige kathedralen.

Op weg naar het snelle zuiden is het adviseerbaar de snelheid te temperen en wat eerbied voor deze steden te tonen.
Rob


  • 22 Augustus 2012 - 17:22

    Annejose:

    Hoi Pap!

    Ik ben weer de eerste bij je nieuwe reisverslag. Waarbenjij.nu is wel mooi vernieuwd zie ik.

    Die vrouw had gewoon zin in een praatje.

    X Anne

  • 22 Augustus 2012 - 17:37

    Nellie En Arnaud Geevers:

    beste rob,
    wij hebben in new delhi ook bahai ontmoet. zij claimen dat ze de wereldvrede hebben uitgevonden, maar dat doen meer gelovigen, dus we waren daarvan niet erg onder de indruk. we kregen de indruk dat ze alle bruikbare elementen van ander geloofsrichtingen hebben geannexeerd, zodat iedereen wel wat van zijn gading kan vinden. ze kunnen overigens wel allemachtig mooie tempels bouwen. goede reis verder, we volgen je met veel plezier.

  • 22 Augustus 2012 - 21:50

    Johannetta:

    Beste Rob,

    Je bent weer onderweg, ik ga opnieuw genieten van je reisverslag. Veel succes en plezier. Groet Johannetta

  • 22 Augustus 2012 - 22:26

    Fred:

    Hee Rob,
    Pas op man.....wanneer dat Belgische bier in je benen schiet, daalt je snelheid, zeker wanneer ik op de bagagedrager zit.
    In Mechelen is het inderdaad goed toeven, weet ik uit eigen ervaring.
    Café D’Hanekeef is daar beroemd. Je hebt in Mechelen vast en zeker de reclames gezien van brouwerij Het Anker, bekend van de Gouden Carolus! Dat is hun beroemdste bier.
    Ik heb nog even gezocht op die Julius die je gedronken hebt. Een mooi Edelbier met maar liefst 8,7% alcohol. Komt uit Leuven en wordt gebrouwen door Artois.
    Proost en goede reis gewenst!

  • 23 Augustus 2012 - 08:37

    Hans:

    Hallo Rob
    Leuk weer iets van je te horen , nu weer op de bekende manier. Was laatst gezellig bij je thuis en hoop als je weer terug bent iets van je te horen, misschien om samen volgend jaar een keer te gaan reizen.( is bespreekbaar saman met WIl ) Voor nu een goede reis en veel plezier en ik blijf je volgen

  • 23 Augustus 2012 - 09:35

    Iris:

    Weer op pad?

  • 23 Augustus 2012 - 10:10

    Yvonne:

    Hoi Rob,
    Ook ik volg je weer op de fiets (voet)!! Groetjes

  • 23 Augustus 2012 - 19:03

    Annemarie:

    Goede reis weer, Rob!

  • 23 Augustus 2012 - 19:51

    Wil:

    Hi stoere fietser,goede toer. Wat een geweldige nazomer.Als engelen reizen schijnt de zon.!!
    Morgen ga ik naar Breda en hoop de helft per fiets te doen.Oktober gaat voor mij toch Marokko worden.Mountainbiken in het Atlas gebergte.Goeie tip van Hans om bij Djoser te kijken.
    Groetjes, Wil

  • 19 Juli 2015 - 10:18

    Barbara:

    Dag Rob, een late reactie, maar ik kwam dan ook toevallig op deze site terecht.
    Ik woon in Mechelen (België) en ben ook Baha'i.
    De mevrouw in Doornik ken ik vrij goed. Ze bedoelt het goed, maar praat soms iets te lang en te veel :)
    Ik hou het kort hier. De belofte van wereldvrede werd reeds geuit door de Stichter van het Baha'i Geloof in het toenmalige Perzië in de de 19de eeuw. Meer hierover op www.bahai.nl of www.bahai.be
    Hopelijk kan je nog veel reizen en nieuwe dingen leren,
    vriendelijke groeten,
    Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cambrai

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 207347

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: