Praag - Litomerice - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van robwildschut - WaarBenJij.nu Praag - Litomerice - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van robwildschut - WaarBenJij.nu

Praag - Litomerice

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

04 Juni 2011 | Tsjechische Republiek, Litoměřice

Hoewel ik vandaag pas uit Praag ben vertrokken ligt de grensoverschrijding morgen al in het verschiet. Dat geeft mij nogmaals de kans een zelfportret te maken naast een Tsjechische grenspaal want zoals de trouwe lezertjes weten was die bij binnenkomst niet aanwezig. Trouwens, eigenlijk doe ik met dit logboekje niet meer dan wat men tegenwoordig met "tweets" doet, geloof ik. Ik heb dan ook geen trouwe lezertjes maar "followers" of te wel "volgers", rare wereld hoor.

Overigens vind ik het prima morgen weer in Duitsland te zijn. De Tsjechische mannen blijven toch wat bokkig terwijl de vrouwen wel aardig tegen mij doen.

Ik ga sneller dan ik dacht. Praag is een prachtige stad maar ik ben weer blij dat ik een stukkie kan fietsen. Zo'n stad is ook eigenlijk veel leuker met z'n tweeën, met bijvoorbeeld Diny. Na twee dagen in een drukke stad geweest te zijn heb ik de derde dag besteed aan de rafelranden van de stad. Ik ben zo'n beetje buitenom Praag gegaan. Daar waar het andere niet toeristische Praag te vinden is. Braakliggende terreinen, vervallen uitgewerkte industrie,onverklaarbaar bewoonde krotten, in elkaar gestorte woonkazernes en jawel met nieuwe daarop uitzicht biedende uiterste kostbare luxe penthuizen. Ja daar in die bouwvallen wonen mensen, zo te zien Roma (zie foto).Toe ik er langs reed waren ze aan het koken buiten op hout. De foto heb ik maar op een afstandje gemaakt. Eigenlijk is zo'n rondje half om Praag heen veel indrukwekkender dan de "must be" doelen.

Vanochtens maar even gebeld naar een hotel want niets is zo frustrerend wanneer er niets beschikbaar is als je uitgedroogd aan komt. Inderdaad blijkt er nog net een persoon bij te kunnen en verder is alles vol, tja weekeinde hè. De rit heb ik maar afgemaakt op 102 km en dan is een halve pils toch het lekkerste dat er is. Ik kan geen hoogte krijgen van die Tsjechische prijscarroussel. Koffie, als die al te drinken is varieert van 25 kronen tot 160 kronen (100 kronen is ca bijna eur 4,-). Dus voor 6 maal de duurste koffie kun je makkelijk overnachten hier. Ik houd mij daarom maar bij de cola. Bier is daarentegen weer spotgoedkoop. Zojuist een halve liter voor 25 kronen (dus nog geen eur) terwijl een 30 cc biertje 23 kronen kost. Ik snap het allemaal niet. Wel snap ik dat de Tsjechen per hoofd van de bevolkiing de meeste liters bier drinken ter wereld. Dus de kampioenen zijn niet de Ieren of de Schotten of de Engelsen. Vrouwen en mannen nemen allemaa een halve liter. Die krijg je trouwens automatisch tenzij je een kleintje bestelt.
In de vorige "briefing" heb ik een foutje gemaakt en dat moet ik recht zetten opdat geografsche folders met fout en al ut mijn schrijverij gaan citeren. In Praag komt de Berounka bij de Moldau die zo blijft heten tot ca 30 km boven praag en dan pas met de Elbe verder gaat.

Een heerlijke rit vandaag. Ik ga soms uiterst dicht langs de Elbe, daar waar de kaart nog net stippeltjes geeft. Dat betekent dat ik af en toe over een soort Nicaraguaans pad ga, zo slecht en moet lopen (zie foto). Maar ja dat is eigen schuld natuurlijk.

Bijgesloten wat foto's van kleurrijke velden waarschijnlijk voor biodiesel. Ook een fotootje van het broodnodige hop voor de produktie van bier voor de dorstige Tsjechen.Indrukwekkend was het oude vestingstadje Terezin (Teresiënstadt) waar in de 2e wereld oorlog de nazis vele Joden naar toe stuurden en waardoor er een getto ontstond. Defacto werd Teresiënstad een concentratiekamp en doorgangskamp voor met name Auschwitz(zie foto). 10 duizenden lieten het leven.

Ik ben nu in Litomerice, uitgesproken als in het Nederlands met de "c" als "z". Allerlei tekens in en op het woord vergeten we maar even hoewel wel de puntjes op de "i" blijven staan.

Valt mij op dat vele stadjes hier van die mooie grote open marktpleinen hebben. Zij hebben alles mooi gelaten en geen zogenaamde moderne truttigheid geïntroduceerd. Een plein/markt zoals een markt noet zijn met vandaag in Litomerice de plaatselijke fafare en veel lokale worsten met veel, heeeel veeeeel bierpompen.
Wie weet: wordt vervolgd.
Rob

  • 05 Juni 2011 - 06:55

    Annejose:

    Hoi Pap,
    Sinds wanneer drink jij cola? Heb ik nog nooit gezien..Maarja als je zoveel fietst is zo'n suiker shot ook wel lekker.

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Litoměřice

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 206912

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: