Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van robwildschut - WaarBenJij.nu Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van robwildschut - WaarBenJij.nu

Praag

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

01 Juni 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

Op ongeveer 20 km voor Praag heb ik uitgebreid koffie gedronken met een fietscollega van de Cuba fietsreis. Onderweg mailde hij mij dat hij vanaf Praag naar huis zou fietsen. Dus dat was een gezellige ontmoeting die ik niet had willen missen. Oude herinneringen ophalen en zo. Ik fiets ook wel weer naar huis maar dan via een andere weg.
Tot ver in Praag fiets ik in het groen langs de rivier de Berounka. De Berounka gaat aan het begin van Praag samen verder met de Moldau als de Elbe. Een fiets-, wandel-, skatepad en kinderwagen paradijs is het waar ik tussen door slalom. Het is ook een prachtige dag. Dus zij die er op uit kunnen trekken hup de buitenlucht in doen dat ook duidelijk. Tja de prachtige stad van o.a de schrijver Frans Kafka die zijn hoofdpesonen vast liet lopen in onzichtbare en ongrijpbare bureacratie. Om depressief van te worden, maar fantastisch omte lezen. Helaas te vroeg overleden. Ik fiets bijna tot de beroemde 14 e eeuwse Karlsbrücke waar ik van plan was om iemand een foto van mij naast de fiets te laten nemen. Op de brug is het echter filelopen en er kan geen fietser meer bij. De brugfoto laat ik varen. De volgende dag zal ik er wel even over heen lopen.
Het is mij weer gelukt. Mijn inspanningen op internet zijn niet vergeefs geweest. In een grote stad een hotelletje boeken buiten het centrum waar mijn fiets veilig opgeborgen kan worden en waar een bus-, tram-, of treinstop bijna voor de deur is. Het pensionnetje telt 7 kamers en ik kan lekker buiten zitten tussen de bomen want als klap op de vuurpijl bevind het gouden plekje zich naast een park en naast mijn route om Praag zaterdagochtend weer te verlaten. Eerst moet ik echter nog even heel steil de stad uit klimmen, een steil parkbos door en nog een parkheuvel nemen voordat ik bij het pensionnetje ben.

Tsjecho-Slovakijke, zoals het land van 1918 tot rond 2000 heette, is een samenstelling van twee vreemde culturen geweest. Van rond 500 tot 1918 waren het twee landen, althans Slowakije behoorde eerst als vast onderdeel tot het Romeinse rijk en later tot het groot Hongaarse rijk en Tsjechië weet ik even niet. Wel was de Romeinse invloed in Tsjechïe minder sterk. De Tsjechen zijn een mengsel van voor een deel Germanen en Kelten terwijl de Slowaken een toch wat sterker Slavische achtergrond hebben. Twee wat verschillende culturen welke verschillen door nationalisten altijd weer worden gekosmetiseerd, dwz culturele verschillen worden arbitrair gebruikt, dus net zo het de leiders uitkomt. Zo ook zijn de verschillen tussen Ieren-Engelsen (Kelten – ca. Germanen) door religie versterkt en bv. Vlamingen en Walen waar ook maar kustmatige grenzen zijn getrokken tussen Frankrijk en Nederland (België werd rond 1800 kunstmatig bufferland tussen Frankrijk, Engeland , Nederland en Duitsland??? Niet verbazingwekkend dus dat het land uiteen viel.

Vandaag heb ik een rondwandeling geboekt van 4 uur. Er komen nog twee andere mensen opdagen, wij zijn dus met ons vieren. Blijkbaar is het of het seizoen niet of de meeste toeristen (want het stikt er van) hebben geen zin in een rondwandeling met gids van 4 hele uren met flinke achtergrond uitleg en zitten liever vanuit een bus de stad rond te turen De andere twee deelnemers zijn een Zweedse psychiater en een aanstormende Colombiaanse zakenvrouw die jaren in Londen gewoond heeft en als afsluiting voor de terugvlucht naar Centraal-Amerika een rondje Europa doet. Boedapest heeft ze al gezien maar vond er weinig aan en zij gaat einde deze week naar Amsterdam.
Mevrouw de gids is vol kennis en wil dat graag spuien. Om een lang verhaal kort te maken: zij doet het fantastisch. Ik heb een prachtig beeld van de historie van de stad gekregen. Morgen doe ik delen nog eens over en wat meer. Ook ga ik een rondleiding volgen “Praag onder de grond”. Maar dat doet maar een uurtje of zo. Het zou te lang duren alles op te schrijven wat ik gehoord heb. Met een beetje geluk zou de trouwen lezer zo’n 3,5 uur bezig zijn.

Als foto’s o.a. de “astronomishe klok” (14e eeuws) die met Arabische, Boheemse en Romeinse digits de verschillende tijden, stand van de zon, maan en nog wat zodiac dingen weergeeft. Op elk uur komen bovenaan de apostelen (pas veel later toegevoegd) te voorschijn en gaan diverse beelden aan de toren mee draaien. Onder andere staan er op de foto (goed kijken!!) vier beeldjes, met twee aan de linker en twee aan de rechterzijde van het uurwerk. De beeldjes personifiëren : ijdelheid (met spiegeltje), hebzucht, de dood (skelet) en, ik dacht, gierigheid, maar is dat niet min of meer hetzelfde als hebzucht? Bij het slaan van de uren houdt het skelet de klok en een zandloper vast. Een indrukwekkend geheel. Volgens legende werd de klokkenmaker blind gemaakt opdat hij geen vergelijkbare klokken meer kon maken. Tja, zo gaat dat soms als je beste bent.
De wandeling heeft zich ook voltrokken door de Joodse wijk en (met de tram) naar het grote kasteel met uitzicht op de stad. Kasteel is eigenlijk een vreemd woord voor in feite een apart stadsdeel. Wonder boven wonder is de Joodse wijk en met name zijn de synagoges niet verwoest in W.O. 2 . De reden is gelegen in het feit dat Hitler hier een grote expositie wilde opzetten van het Joodse volk. Maar dan wel volgens zijn inzichten en zijn meelopers. De Joodse begraafplaats bestaat inmiddels door ruimtegebrek uit twaalf lagen. Dat is ook de reden waarom deze een paar meter boven straatniveau uitsteekt. Wie weet: wordt vevolgd Rob


  • 01 Juni 2011 - 21:31

    Annejose:

    Ha Pap, wat een geluk dat je fietsje weer een veilige nacht tegemoet gaat haha.

    Veel plezier, ook van Robert.

    xxx

  • 01 Juni 2011 - 21:54

    Fred:

    Prachtige verhalen Rob! Praag staat hoog op onze lijst van steden die we willen bezoeken. De foto van de Joodse begraafplaats die je hebt gemaakt, deed me denken aan een artikel dat ik enige tijd terug las in De Volkskrant over een boek van Umberto Eco: De begraafplaats van Praag. Gaat over de opkomst van het antisemitisme. Op de omslag van dat boek staat ook een foto van de joodse begraafplaats......maar dan in een herfstige mist.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 206909

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: