fietser in Wenen, schrijver rond Aschach - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu fietser in Wenen, schrijver rond Aschach - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

fietser in Wenen, schrijver rond Aschach

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

24 Juni 2008 | Oostenrijk, Wenen

Susan , dank voor je berichtje. Lief dat ik het weer waard ben in je lijstje opgenomen te worden. Overigens jouw spellingchecker werkt ook niet goed. Nou krijg ik zeker geen berichtje van je meer als straf Enne, Diny , leuk dat Solex een beker gewoonen heeft . ´Met een 't' luistert hij vast nog beter.
Marianne en Ab, Fijn dat jullie de trouwdag met z'n allen zo gezellig gevierd hebben.

Wat raak je toch altijd makkelijk aan de praat met andere fietsers. Ik zit net op een terrasje mijn welverdiende witbiertje te drinken en ja hoor daar komen een een stuk of zes kerels. Gelijk kletsen . waar ik vandaan kom enzo. Mijn hemel denk ik, die gaan naar Peking. Zwaar bepakt, professionele uitrusting, echte fietshandschoenen, fietsbroeken, echte fietsschoenen en een soort integraal bril tegen de vliegen en muggen, want die zijn er hier langs de Donau genoeg. Bagage zoveel dat je er een vrachtauto met pech in Mongolie mee moet kunnen repareren. Dus ik vraag of ze naar Peking gaan. Nee zij zijn onderweg van Passau naar Wenen. Nou een lekker stukje hoor, zeg ik (350 fietskilometers maar). Het zijn echt hele aardige kerels en zetten meteen in met flink bier, We kletsen gezellig nog even door en ze slapen ook in dit pensionnetje. De volgende ochtend tref ik de groep weer aan bij het ontbijt. Gisteravond hadden ze het heel gezellig gehad. Ja, Duitsland speelde tegen Portugal. We zitten met zijn allen gezellig aan 1 grote tafel. Ik weet niet wat ze vandaag van plan zijn maar dat kan niet veel worden. ondanks alle uitrusting. Ook kon ik gisteren trouwens zo zien dat de maten van enkele fietsen niet klopten met de maten van hun lijf. Scheve knieen tijdens hetvfietsen. Maar goed, dat schijnen veel mensen niet in de gaten te hebben. Dus ik vraag of ze nog even naar voetballen gekeken hebben. De gangmaker zegt dat hij een boek heeft zitten lezen.
Enfin we spreken af dat we elkaar zien in de plaats Grein, zo'n 95 km stroomafwaarts, dat was mijn planning namelijk ook. Ik denk dat ik ze niet meer zie. Die blijven gewoon op een terrasje hangen en hebben het gezellig zo'n een paar dagen weg bij moeder de vrouw.

Zelfs de gemeenten hebben onderweg kastjes neergezet met fietsreparatie spullen er in. Dat kan hier zo maar. Ook niet vandalismebestendig straat meubilair wordt met rust gelaten. Dat ik dit schrijf betekent dat we dat al niet meer normaal vinden als er zo maar wat fragiele bankjes, kastjes en zelfs tafeltjes neergezet worden die makkelijk te jatten zijn. Dat zou wel normaal moeten zijn en dat is het ook hier. Geen vuiltje op de grond. Alles netjes in de bakken. Wij verloederen in NL, denk ik.

Onderweg ga ik door Mauthaussen. Die omweg naar het voormalige concentratiekamp heb ik er natuurlijk voor over. En dan moet ik ook nog een paar kilometer 8 procent klimmen en een stuk 14 procent lopen en duwen en steuen.Het beruchte kamp met de granietgroeve waar honderduizenden vermoord zijn of gewoon nog levend de granietgroeve afgrond ingegooid zijn. Het prachtige boek dat ik van Annejose heb mogen lezen geeft het verslag van een overlevende. De plaats van dit kamp kon niet gruwelijker. Bovenop een heuveltop 10 km ten noordwesten van Mauthaussen . Met een uitzicht heel , heel in de verte op de nog hier en daar besneeuwde alpen toppen. Daar moet de vrijheid altijd bestaan hebben. dat moeten de slachtoffers ook gezien hebben.

Weer op een terrasje waar ik nu zit in Grein tikt iemand op mijn rug en er wordt gezegd Ha der Holländer. Verdraaid, zo waar, een vertegenwoordiger van de groep kerels van gisteravond en vanochtend. Ze zien er volslagen uitgewoond uit. Rood als een toverbal. Er had geen meter bij moeten komen, volgens mij. Maar ze hebben woord gehouden. Weliswaar was ik al om 4 uur in Grein met 105 km op de teller en het bezoekje aan Mauthaussen. Zij komen nu om 7 uur aan met waarschijnlijk 95 km op de teller maar wel veel afgeveerde cafes. Dat is een hele prestatie. Want met al dat bier wordt die prestatie alleen maar groter. Ongelooflik wat een doordouwers. Kom, vooruit drink een biertje mee, vragen ze. Nou, nog 1 witbiertje dan, maar ik krijg echt honger . Ik ben toch wel blij dat ik elders slaap want anders gaat het vanavond fout.

Morgen 'Sonnewende' liefs Rob

  • 24 Juni 2008 - 21:34

    Solex:

    Ik heb een hoge I en luister eigenlijk overal maar met een d en met een t.
    Lekker puh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2008

laatste berichtje

24 Augustus 2008

gekruisd bericht

24 Augustus 2008

nu echt Bremen

24 Augustus 2008

bremen

22 Augustus 2008

verder dan halverwege

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 206846

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: