naar en in Koblenz - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu naar en in Koblenz - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu

naar en in Koblenz

Door: rob wildschut

06 Juni 2008 | Duitsland, Keulen

Nou vooruit dan maar Marian.
De verleiding is groot niet zo'n internetkoffei voorbij te lopen.
Zo, nou het beruchte Ruhrgebied ligt dan achter me. Niets is minder waar. Hoe ik ook mijn best gedaan heb om vanaf Kalkar en Xanten de Rijn en dito industrie te laten voor watjhet is. zelfs 10 tallen kikometers lange aspergevelden had iker voor over. Tussen Keulen en Bonn bevind ikmij weer tussen chemische indstrie. het ruikt hier naar Camping gas en speculaas alleen de bakker ontbreekt. na Bonn verandert alles spectaculair. De Rijnhellingen worden groenen en stijler. De stadjes aanrekkelijker, zelfs druivengaarden (en natuurlijk niet wijngaarden) liggen al weer te rijhpen voor het najaar. Ik kom nogal wat fietsers tegen en met sommigen klets ik even . Allemaal senioren dus ouder dan ik. Ook wat landlopers op de fiets, liever gezegd landfietsers. Een enkeling heeft zelfs rollen dekens achter op. Ik kan er geen hoogte van krijgen. Zijn fietstassen yijn (sorrz Y wordt z) van hoge kwaliteit. Mijn route voert o.a. langs en Andernach. Eerst weer een industrie gebied en dan plots sta ik voor een muur. Niet zo maar een muur maar een oude muur, zo eentje uit te middeleeuwen met dito poort. Een oude baas komt tijdens mijn bewonderende blikken op mijn af (waarom trek ik altijd mensen aan??) en stelt dat de muur bijzonder oud is. De manier waarop hij dat zegt maakt de muur en poort enkele 100 en jaren ouder. Hij leest mijn gedfachtebn en merktz op dat de muur uit de Romeinse tijd stamt. Daar geloof ik niets van. Want op het muraal staat dat het een middeleeuwse muur beteft met tufstene figuren erin . Ik vind het al bijzonder dat dat tufsteen zo lang de tijd doorstaan heeft, (wie weet iets over tufsteen ???).De namen van steden en dorpjes zetten mij vaak een het denken waar ze vandaan komen. Zo ook Koblenz. Pas als ik een foldertje van het VVV lees kom iker achter dat het van het Latin komt. Con Fluentes. Niets moeilijks aan. Con is samen, denk maar aan conventie of het Spaans voor met mijn vriend c.q. vriendin con amigo c.q. con amiga. En Fluentes heeft te makenmet vloeien. Nou dat betekent Koblenz ook . Het smanevloeien van de Moezel en de Rijn en dat allemaal bij de Deutches Eck. Op weg naar de wintersport reden we over die brug. Ik meldde dat natuurfenomeen terloops en dat dit een historiche plek was. De familieleden waren wel onder de indruk, dacht ik. Koblenz is een oude en een nieuwe stad. Oud omdat er veel Romeinse resten zijn en nieuw omdat hij in 1945 platrgegooid is en meteen weer opgebouwd is. Wat rijden hier veel auto#s met duitse vlaggen maar ook italiaanse vlaggen, zlefs dronken engelsen zijn hier (maar die vind je overal volgens mij)dat snap ik niet. De engelsen waren toch al uitgeschakeld voor het euopa voetbal voordat zij begonnen. Morgen ga ik naar Bingen, een plattelandsd dorp met zeer oude romeinse geschiedenis, ook is eer een boeren fair. Of ik weer internet tegen kom?? wie zal het zeggen. Rob

• 06 Juni 2008 - 21:50

Marianne:

Hoi Rob,
    Even voor je nagezocht wat tufsteen ook al weer is.
    Heee....leuk om weer je belevenissen te volgen.

Tufsteen is een sedimentair gesteente van vulkanisch materiaal. Het kan bestaan uit verschillende componenten, maar de matrix is vulkanische as. Hierin zijn gesteentefragmenten van de vulkaan of het omringende gesteente te vinden. Tuffieten worden afgezet rond explosieve vulkanen, waar as de atmosfeer in gestoten wordt en neerkomt met de gesteentefragmenten "drijvend" in de asmatrix. Mooie en geologisch jonge (midden-Tertiair tot Pleistoceen ouderdom) voorbeelden zijn te vinden in de Eifel.

• 08 Juni 2008 - 14:45

Anne:

Hoi Papa!!
    Wat een mooie verhalen schrijf je, ik heb ze allemaal gelezen!!
    Veel fiets plezier,
    xxx anne.

• 12 Juni 2008 - 12:35

Susan:

Hoi,
    Weet je wel dat je zelf ook al eigenlijk (bijna) tot de senioren behoort? Of heb je de bron van de eeuwige jeugd gevonden tijdens je dwaaltochten? Enne ... tufsteen is een zachte, mergelachtige kalksteen. Kun je weer met een gerust hart aan de Triviant. Veel plezier, we volgen je. Dikke XXX Susan