sant de Comp - Reisverslag uit Conxo, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu sant de Comp - Reisverslag uit Conxo, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

sant de Comp

02 Juli 2015 | Spanje, Conxo

Foto 1 romaamse brug, zo maar op straat. Hoort in een museum. Foto 2 zwart schaap en lam.

Gewoon toeval dat ik weer in Samtiago de Compostella aankom. Gewoon omdat ik daar vandaan rechtstreeks met Vueling kan terug vliegen en transportbedrijf Soetens mijn fiets en bagage meeneemt.

En daar sta ik dan voor de tweede keer (ja Hans, Siem en Wil) voor die lelijke maar oh zo imponerende Sint Jacop's Kathedraal van Santiago de Compostella (Santiago = Sint Jacobus). De geclaimde laatste rustplaats va de onthoofde apostel Jacobus.
Zoals de Engelsen zo mooi zeggen 'beauty is in the eye of the beholder' oftewel 'schoonheid is er voor wie het wil zie'. Daar hebben die Britten warempel gelijk in. Indien je als monnik, als gevluchte lijfeigene, als bandiet als ontvluchte misdadiger of als eenvoudige boetedoener in de middeleeuwen zo n pelgrimage of met een ander nobel streven zo n meer-jaren voetreis ondernam en je dan daar aankwam zonder hulp van navi, goede kaart, goed eten, goede schoenen, of een goede fiets en zonder de aanwezigheid van allerhande moderne voorzieningen en met veel beren op de weg, dan moet het aanzicht van zo n enorme Kathedraal wel een enorm schoonheidsspektakel zijn geweest ( tja, de zin is wel erg lang geworden). En dan waren ze nog niet eens binnen geweest. Want daar wordt de pelgrimszegening waarbij het botafumeiro (met dank aan Wikipedia) zoals het grootse en met 54 kg ook het zwaarste wierookvat ter wereld heet, 65 meter door de kathedraal geslingerd wordt om de atmosfeer te zuiveren. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat dit ritueel van oude datum is. Dit imposante geslinger vindt op een onverwacht moment plaats maar in ieder geval 12 keer per jaar, daarnaast op speciale kerkdagen en na betaling van 300 euro.
Robw

• 02 Juli 2015 - 17:06

Liesbeth:

Wow! Na betaling van 300 euro, dat wist ik niet.
    Eigenlijk is het een religieus circusje, en niet alleen daar, maar er gaat veel geld in om, dat is duidelijk.
    Groet en tot gauw! liesbeth

• 03 Juli 2015 - 00:01

Fred:

Prachtig die Romaanse brug.....een wonder!
    Dat is natuurlijk (open deur!) niet zo vreemd in Sant de Comp.

• 03 Juli 2015 - 14:14

Wil:

Ja Rob dat waren nog eens prestaties. Wat een luxe nu met je super moderne fietsie toeren waarheen je aandacht gaat. Een goed moment om er in Santiago de Compostella bij stil te staan. Steek wel even een kaarsje aan. Een beetje bijgeloof zit wel in me. Goede thuisreis en komst

• 05 Juli 2015 - 11:12

Lucia:

Ik heb je verslagen weer met plezier gelezen; het is toch een beetje luxe meereizen (zonder een zweetdruppeltje te hoeven verliezen).