Fietsen naar nauwelijks bekende tempels - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van robwildschut - WaarBenJij.nu Fietsen naar nauwelijks bekende tempels - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van robwildschut - WaarBenJij.nu

Fietsen naar nauwelijks bekende tempels

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

02 Januari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

In de lodge in Compong Thom blijven we een tweede nacht. De reden is dat we fietsen weer dwars door de rimboe met Cambodjaanse fietsgids (20 jaar) voorop.
De Hindu tempels van Sambor Prei Kuk gaan we bezoeken. Het is hier dat de eerste hoofdstad van Cambodja aanwezig was. De bovengenoemde tempels vormden het decor daarvan. Zij zijn gebouwd tussen de 6e en 9e eeuw wat dus weer ouder is dan de toeristische tempels van Angkor Wat die daarna werden gebouwd tussen de 9e en 14 e eeuw en nadat de de handel zich in de 15 e eeuw naar Phnom Pehn verplaatste viel Angkor Wat ook aan de elementen ten prooi.
Dat de tempels van Sampor Prei Kuk niet of nauwelijks bezocht worden komt omdat toeristen hier alleen over zand- en stofpaden kunnen komnen en dus in kleine busjes moeten hobbelen. Je moeet er immers wat voor over hebben. Wij hadden er veel voor over zoals inmiddels bekend mag worden verondersteld. Hitte, stog en kuilen en bulten. De tempels zijn (nog) niet gerestaurerrd wat een en ander dus (nog) interssanter maakt. Slechts de ingangen tot de toren zijn gestut. De rest is overgegeven aan de woekering van de natuur of het bloot gesteld worden aan plunderaars.
Weer ging de trip door dorpen waar bijna nooit blanken komen. (dat klinkt raar maar volgens mij is het echt waar). Ik had een zak geroosterde bananan stukjesw gekocht. Bij het nemen van foto's staan al rap 10 kinderen om je heen. Het is dan zaak , net als bij de pindakoeken van hiervoor, de distributie snel plaats te laten vinden. Wacht je te lang dan staan alle kinderen van dit dorp in de rij en bij nog langer wachten is inmiddels bekend dat de "grote geroosterde bananenstukjes man" weer gekomen is en dan staan de kinderen van de omliggende sos kinderdorpen ook in de rij. In dat geval zou ik een uit Nederland distributiecentrum in mijn achtertassen hebben moeten meevoeren wat onacceptabel krachten op mijn spaken zou gaan uitoefenen. Weer een hele ervaringe rijker.

De mensen hier hebben prima te eten, soms een schooltje, soms een voorlichtings hutje over bevallen en zo. De mensen zijn zonder materie absoluut rijker met elkaar dan wij. Ik weet het: dat kan ik natuurlkijk makkelijk zeggen omdat ik alles heb.
De Cambodjanen lijken toch minder neringdrijvend gericht dan de Vietnamezen. De reden kan zijn dat het hele intellectuele kader door de Rode Khmer is uitgemoord. Wellicht is er minder te ondernemen.Ook kan het komen daardat het in Cambodja veel droger is. In Vietnam oogst men rijst vaak 3 maal per jaar , in Cambodja 1 maal.
Van iemand in het groepje is toch nog onverwacht de vader overleden. Wat er verder gebeurt weet ik niet. X Diny en Rob

  • 02 Januari 2012 - 11:55

    Rietje:

    Wat een prachtige ervaring moet dat zijn, afzien, dat wel, maar een geestelijke verrijking, lijkt mij.
    Ok, beetje plechtige woorden aan het begin van het nieuwe jaar, kan geen kwaad toch?
    veel genoegen verder,
    groetjes

  • 02 Januari 2012 - 13:14

    Maartje:

    Wauw de verhalen volgen zich in rap tempo op toch veel internetcafes daar? Klinkt weer geweldig ben erg benieuwd naar de foto's x

  • 02 Januari 2012 - 13:41

    Annejose:

    Ha Maart..
    Volgensmij moet je dan nog heel lang wachten haha.

    Liefs voor jou en Rick

  • 02 Januari 2012 - 18:12

    Liesbeth:

    heerlijk beschrijf je het allemaal!Zo zie je maar wat een stukje geroosterde banaan al kan teweegbrengen.

    Mis enorm fotoos bij de verhalen!!die tempel lijkt me ongelooflijk, overwoekerd joh?Plunderen? Wat vreselijk, maar j zo is het al eeuwen gegaan en overal Maar toch?!!

  • 03 Januari 2012 - 22:46

    Fred:

    Ha Rob & Diny,
    Prachtige verhalen!
    Leuk dat er weer een plaatsje vrij was achter op xe ap (de fiets....weten jullie vast wel; Google Vertalen wist het ook).
    Ik wil graag de foto's zien wanneer jullie weer thuis zijn....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2012

wat geselecteerde foto's

04 Januari 2012

nog even

04 Januari 2012

weer fietsen en tempels

02 Januari 2012

Fietsen naar nauwelijks bekende tempels

01 Januari 2012

machtig fietsen

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 206621

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: