Riesa - Torgau - Reisverslag uit Torgau, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu Riesa - Torgau - Reisverslag uit Torgau, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu

Riesa - Torgau

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

07 Juni 2011 | Duitsland, Torgau

Ja, ja Hans ik weet dat je mij volgt. Je zou het hier naar je zin hebben hoor. Toch weer een geschiedenis lesje hierna. Allemaal mooi en toch relaxed fietsen. Als bijlage wat foto's van o.a wat toegangspoorten voor Fred. Met name de schelpmotieven (ook al zullen de deuren niet uit de Rococo periode stammen 18e eeuw, waar de rococo periode zo bekend van is) vond ik allemaal in een straat in het mooie stadje Torgau. Hoewel, op eentje staat dacht ik 1645.

Aan beide zijden van mij zijn aan het firmament de donderwolken opgehangen. Ik heb mij op het ergste voorbereid. Hoe je dat moet doen weet ik eigenlijk ook niet. Echter wonder boven wonder overleef ik de dag zonder een spat regen. Nee, ik heb weer eens genoten van deze gegeven dag. Het Elbelint is vanaf de verplichte parel Dresden bezet met vrijblijvende kleine briljantjes als Kreinitz, Mühlberg, Belgern en mijn slaapplaats Torgau. Onderweg nota bene een fietserskerk. Marianne: je zou ze de stadjes allemaal met een bus toeristen met taart en koffie op weg naar Dresden kunnen laten zien.

Kreintitz stamt al van voor het jaar 1000 (allemaal gelezen op plaatselijke muralen en / of flyers) en zou uit het Slavische woord "craunitz" of zo moeten voorgekomen zijn, wat 'grens' zou betekenen. Het was in ieder geval de plaats waar in de 2e ww. vooruitgestormde geallieerde legers op rode Russische troepen stuiten en daar vrede sloten. Op een muraal staat o.a. dat ze nooit meer oorlog zullen voeren (zie foto).

Torgau is een prachtige briljant met mooie markt en vele oude ingangetjes in de zijstraten. Ook is het de plaats waar Luther de Bijbel weer eens op zijn merites ging beschouwen. Maar ook deze plaats is langs oude lijnen naar ons gekomen. Al rond de Germaanse tijd bestond er een nederzetting met de naam "Thorgowy" dat ook uit het Slavisch komt en zo iets als handelsplaats schijnt te betekenen. Nadat de Romeinen hier ten noorden in het Teutenburgerwoud (in het jaar 9 geloof ik) waren verslagen en de Germanen waren volksverhuisd, kwamen Slavische volkeren hier. (ik heb het niet zelf bedacht maar het stond allemaal in een klein geschiedenis boekje bij een boehkandel)

Voor de liefhebber: bij het afstappen einde middag blijkt dat ik precies 1500 km heb gemaakt en de totale stand is 26120 km). Het lijkt het leven wel,'t gaat soms gewoon z'n gangetje maar je weet niet wat er de volgende dag op je pad komt.

Ik heb vanmiddag tijdens wat broodjes eten aan een picnictafel met iemand zitten kletsen (een NL) die de USA dwars door was gegaan en daarna naar de Noordkaap was gefietst. Nu was hij op weg naar Wenen (69 jaar).In de US was hij 60. Dagenlang op een rechte weg doortrappen in de US zou mij toch niet trekken maar hij vond het prachtig.

Nu weet ik trouwens ook waarom ik altijd van huis af wil fietsen. Naarmate ik dichterbij huis kom wordt het elastiek strakker en wordt (dus) de verleiding om verder met de trein de gaan steeds sterker. Ik weet niet hoe lang ik het na Magdeburg nog uithoud, zonder 't' en dan die Pinkerdagen.... .

X voor alle vrouwelijke volgers en innige groet voor de mannelijke.Rob


  • 07 Juni 2011 - 20:36

    Fred:

    Helemaal geweldig Rob......alle deuren gaan voor je open!

  • 08 Juni 2011 - 10:06

    Wil:

    Wat maakt jouw verslag een verleiding in me los. "Ik wil op de fiets". Geniet toch maar even met je mee en wens je Ein Gute Fahrt.

  • 08 Juni 2011 - 11:45

    Annejose:

    X terug hoor! haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 206633

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: