regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu

regensburg

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

16 Juni 2008 | Duitsland, Regensburg

He Justin. Fijn dat je je vader aariger begint te vinden. je bent vast de einige aan de hele Boschdijk in Eindhoven die aardappels in de tuin krijgt. Succesmet alles. Enne, Marian, dat verhaal vanUrsula houden we erin. Mooi en schijnt echt waarte zijn.
De naam Regnsburg komt van 'regen' dat wil zeggen de rivier de Regen die hier ook stroomt. Burg blijft gewoon fort (denk aan 'burgers' en buitenlui. De burgers waren binnen de muren veilig) dus: castra Dus niets met Regina de monarch ofzo. Maar waar heeft de rivier de 'Regen' zijn naam dan weer van? Regina? . Sommige Beiernaren lopen in carnavaleske lederen broekjes (leder hosen) echte klederdracht dus. Sommige vrouwen als jonkvrouw. Die mannen moeten zo maar niet in A'dam gaan lopen. De chef in het pensionnetje had er eentje aan. Ik heb dat eens goed bekeken. Op feesten en partijen slaan ze op de korte leren pijpen , op de knieen dus volgens het ritme van de 'schlagers'. Het moet ook daar een dolle boel geweest zijn. Ik heb dat eens goed bekeken hoe zo'n broekje er uit zit. Zonder dat hij dat hij dat in de gaten had. Op de riem staan allerlei afbeeldingen en de gesp heeft ook allerlei taferelen. Ik kan dat natuurlij niet goed zien , dan moet ik op de knieen en dat lijkt me niet verstandig. Ook de lederen beugels die diagonaalwijs over de schouders lopen en aldus een willekeurig afzakken van de broek van de te dikke buik voorkomt, is ook voorzien van allerhande stijlfiguren. Aan de uiteinden van de pijpen en ook zo aan de zakken hangen diverse donker bruine lusjes en lussen waarvan de historie, laat staan het gebruik mij volkomen ontgaat. Ik denk dat als je vroeger een grote jongen werd, je van je ouders ofzo zo'n broekje kreeg en die dan 40 jaar later na herstelwerk ook nog mag dragen, zo jongensachtig ziet het er uit. (Weet iemand iets van de Beierse 'leder hosen'?)Gisteren een mooie rit naar Regsnburg gehad. Van het klimmen de dag er voor heb ik alleen een blaar overgehouden. Niet op mijn voet maar aan de binnenkant van mijn hand. Door het trekken aan het stuur tijdens het klimmen. Ik was gisteren al om 3 uur in Regesnburg en toen stond de teller op 85 km. Dan heb ik ook nog hier en daar een broodje op een bankje met soms een picnictafeltje er bij genomen. Zoals gezegd. altijd komkommer, paprika en/of tomaat annwezig voor op of naast het brood. Een flinke slok water als voorafje en toetje. Ook nog tijd gehad op een echt terrasje tijdens een goulash soepje Ab en Mariannen te bellen voor de verjaardag van Maartje. Eevn later bleek de rivier waar ik bij zat en naar keek al de Donau te zijn. Kom je helemaal naar de Donau als ijkpunt, met 975 km op de teller, het punt van openbaring, heb ik niet in de gaten dat ik er al zat en er naar keek. Nog ongeveer een km of 25 naar Regesnburg. Allemaal gravelpaden. Wat wordt hier gejogged, gespeedboot, gegolfed, gezeild en ook nog wat gefietst langs de boorden van de Donau, nou ja, het is ook zondag. Prachtige brede waarden, kilometers breed heeft de rivier de ruimte te overstromen. Dat is wel nodig want als het beest waker wordt, is het een monster. Dat kan ik zien aan de hoogwaterpaaldjes die her en der staan. Ik zou dan diverse malen kopje onder gegaan zijn. De schöne blauwe Donau is dan wel schön (zowaar op het toetsenbord een echte ö en ü) maar niet blauw. Regensburg nadert en ik zet me schrap. Want altijd als je zo'n stad nadert volgen industriegebieden, afschuwelijke buitenwijken doorspekt met Mc Donald cultuur. Niets van dat alles hier. De stad neemt me op, net als toen ik vorig jaar Chartres binnenkwam. Je voelt je verwelkomd, omarmd als het ware door de groene zomen Tot bijna in het centrum is de Donau onderdeel van de stad. De Stad is echtnaar de Donua gekeerd en niet er van af. Je wordt gedragen door fietsvriendelijkheid. Dat is trouwens bijna overal in Duitsland (waar ik tot nu geweest ben). Duistland is Nederland rap aan het inhalen wat dat betreft. In autoland nummer 1 van Europa gaat men netjes met fietsers om. Breed passeren, voor laten gaan. Overigens heeft men hier ook geen last van dat Amsterdams groen. Voor rood stopt iedereen met wat ie aan het doen is. Ook voetgangers. Op de meeste kruipunten en rotondes hebben fietsers gewoon voorang, aangegeven dooor fel rode balken.

Groot probeem doemt op:
Tot mijn grote schrik bemerk ik dat er over een aantal dagen in Wenen gevoetbald gaat worden. dan doen ze toch wel, maar nu voor het EU kampioenschap. En ik ga nu juist naar Wenen. Althans over ca. 1 week ben ik daar. Moet ik mij dan tussen 300.000 zuipende en lallende nederlanders doorwroeten, zo vraag ik mij af. Dan heb ik het nog niet over de onmogelijkheid een herberg te vinden. Want te staan met mijn tentje op een gezellige door de ANWB geautorizeerde nederlandse camping lijkt mij oook niet juist. Op zo'n camping zou ik dan eindelijk wel eens tot de diepere zin van het voetbal kunnen geraken als ik de juiste kenners tegen zou kunnen komen. Want die betekenis ontgaat mij toch telkenmale. Ook al bekijk ik trouw de duitse en nederlandse wedstrijden hier. Ik heb Robert een samenvatting van bovenstaande gesmst, of ge-smst of is het ge-esemest. Binnen 10 seconden ben ik op de hoogte van het wedstrijd schema aldaar in Wenen. En ook staat voor 29 juni Nederland geboekt. Als Robert dat zegt, is dat ook zo. Als geen ander heeft hij er verstand van, dat weet ik tenminste wel van voetbal. Goede raad is duur. Ik ga maar eens bellen met allerkande hotels en herbergen. Mijn voorkeur gaat uit naar een voorstadje. Net als in Keulen had ik ook een voorstadje met pension naast het station (weet jullie nog, dat seniorenappartementje). In 10 minuten ben je dan in de stad. Zo ook in Wenen. BIj het vijfde pensionenetje naast een stationnetje had ik beet. Ik ben associaal geweest en heb 5 nachten geboekt. Anders nemen ze me niet eens. Een paar dagen daarvoor annulleer ik er wel 2, zijn toch zo weer geboekt.Ik wil namelijk wel Wenen zien en als ik daar 3 nachten blijf heb ik 2 volle dagen dat te zien. Wenen schijnt mooi te zijn, maar wel vol barok. Zou ik voor die 3 nachten gaan dan kan ik echt niets vinden. Voor iemand alleen niet, laat staan meteen plek waar ik de fiets achter slot en grendel kan zetten.

Wat een mooie stad dat Regensburg. Wat grootte zo iets als Den Bosch, denk ik. Bijonder goed bewaard gebleven. Al even voor het jaar 0 bestond er al iets hier, Romeinen waren hier kind aan huis. Er zijn hier veel opgravingen geweest. Allerlei findamenten zijn blootgelegd. Hier en daar nog een stukje Romeinse muur. In de stad zijn nogal wat torengebouwtjes. Niet van kerken maar van vroeg middeleeuwse patriciershuizen die de rijke Regensburgers lieten bouwen, zoiets als die van mij is groter dan die van jouw. Volgens mijn kunstgeschiedeniscursus zijn er in het renaissance Italie ook nog al wat wat deze torens bewaard gebleven. De geinteresserde lezer moet over Regensburg zelf maar gaan googelen of googlen. Wel nog even over de Kathedraal. Prachtig natuurlijk, gotiek, bogen, gebrabschilderde ramen en zo. Maar wat mij trof in de kerk, was een beeld uit 1289 van de engel Gabriel. De engel staat te lachen, nou ja, heftige glimlach dan. De andere engelen kijken ook niet onvriendelijk maar deze heeft er echt plezier in. Alsof hij wil zeggen (en dat heb ik uit het kerkfoldertje)God belooft al het moois, hij heeft zijn zoon voor de mensheid gegeven. Het embleem van de Christenheid zullen we maar zeggen. Het goede nieuws van de liefde van God. Toch doet zo iets bijonderz een fijnbesnaartd persoon wel iets. Ik moestblijven kijken. Een mooi beeld is het wel.
Morgen naar Metten, Overmorgen naar Passau (oostenrijkse grens). Dan ben ik vanaf Passau in zo'n 5 dagen met gemak in Wenen. Daar 3 dagen blijven. Zal ik na het zien van Wenen maar weer naar huis komen of toch nog die 350 km naar Boedapest doen?, zo vraag ik me af. Tegen die tijd ben ik bijna 4 weken Met Boedapest toch wel 5,5 week en even daar de stad zien wordt al gauw 6 weken weg in mijn uppie weg. Maar ik verveel me geen moment. ben weer blij wanneer ik morgen weer verder kan. Dan is het na Wenen wellicht genoeg. Thuis trekt ook wel een beetje. Toevallig op dezerustdag wat regen gehad. Wonder boven wonder verder nog geen spat gehad. Nou 1 dan.

Ik ook van jou, Diny.

Nee, dan die Sjaak (Liesbeth, leest Willy dit ook?). Die is van Alaska op de fiets naar het zuiden van Zuid-Amerika. Zit nu ergens in Guatamala. Hij is 60 jaar. Ik moet er niet aan denken. Heeft hij zijn nieuwe spaken inmiddels?
Sorry, is wat veel geworden
Liefs allemaal Rob

  • 16 Juni 2008 - 14:06

    Marianne En Ab:

    Hoi Rob,
    Leuk om weer even je bericht!!Wat een lekker lang verhaal!!! te lezen. Traditiegetrouw even naar de herkomst van de lederhose gezocht en gevonden natuurlijk. Onderstaand het verhaal er omheen. Gisteren de verjaardag van Maartje gevierd. Was gezellig met alle visite erbij. Ab voelde zich behoorlijk goed en heeft de dag goed meebeleefd. 's Avonds toen iedereen weg was zakte hij in als een plumpudding en was het nog maar een hoopje mens. Hartstikke beroerd, dus snel naar bed. Vandaag gaat het wel weer redelijk gelukkig. Vanmorgen zijn er een paar oud collega's van Ab op bezoek geweest. Was heel gezellig. Morgen weer naar het ziekenhuis en hopleijk krijgt hij de kuur weer. Je hoort het wel.

    De Lederhose is een traditionele leren broek die zowel in Zuid-Duitsland als in Oostenrijk en Zuid-Tirol wordt gedragen, met name in Beieren, Salzburg, Stiermarken, Karinthië en Tirol. In sommige streken wordt de lederhose nog steeds als alledaagse kleding gedragen. Klederdracht is in deze gebieden niet iets ouderwets maar iets wat bij de identiteit van de streek hoort.

    De broek is als bergklederdracht ontstaan. Er zijn twee vormen: de korte, die in Nederland erg bekend is, en de lange die iets minder bekend is.

    De korte broek werd vooral tijdens het werk, het wandelen en bij het jagen gedragen. De lange broek is meer een feestelijke broek die op kerkelijke feestdagen en andere feesten gedragen wordt. Typerend is dat de lederhose niet alleen een leren broek is maar dat er afbeeldingen en/of figuren op geborduurd zijn.

    Bij een echte Lederhose wordt er eigenlijk altijd ook leren bretels gedragen. Ook hoort het om hierbij speciale schoenen te dragen, namelijk haferlschuhe. Je draagt geen sokken maar kniekousen en in sommige gebieden (Oberbayern) daaroverheen een stuk stof rondom je onderbeen wat men loferl noemt.

    Men draagt er vaak ook nog een soort brede riem bij uit leer die ook weer geborduurd is. Deze brede riem diende vroeger als een soort portemonnee.

    Van oorsprong is de lederhose een kledingsstuk dat door het laagste deel van de bevolking werd gedragen. Vooral voor boeren was het een makkelijke broek die ook makkelijk schoon te krijgen was. Het is aan de adel te danken dat de lederhose nog steeds wordt gedragen. Zij hebben de broek ook in de hogere lagen van de bevolking geïntroduceerd. Dit is vooral aan het Oostenrijkse keizershuis (Habsburgers) te danken. Aartshertog Johann was de eerste die als adellijke een Lederhose droeg maar later ook de Keizer Frans Jozef I die zich ook in de Lederhose liet afbeelden. Daarnaast is het niet onbelangrijk dat de klederdrachtverenigingen in Oostenrijk de lederhose erg koesteren. Op bepaalde feesten is het een must om als man een Lederhose te dragen, bijvoorbeeld het wereldberoemde Oktoberfest in München.



  • 16 Juni 2008 - 20:11

    Roef:

    Beste rob,het beste is het pension niet te annuleren, want je hebt aan twee dagen niet genoeg in wenen, er is daar enorm veel te zien,en zeer veel oude en historische gebouwen.
    En verder nog een prettige reis, groetjes
    roef en tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Regensburg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2008

laatste berichtje

24 Augustus 2008

gekruisd bericht

24 Augustus 2008

nu echt Bremen

24 Augustus 2008

bremen

22 Augustus 2008

verder dan halverwege

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 206467

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: