passau - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu passau - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van robwildschut - WaarBenJij.nu

passau

Door: rob wildschut

18 Juni 2008 | Duitsland, Berlijn

Wat een prachtig verhaal Marianne over die leder hosen . Die houden we ook in. He, Roef maar ik denk dat ik aan twee dagen wel genoeg heb. Ik heb al zoveel verschrikkelijk veel gezien en eigenlijk wil ik in mijj geest nog wat ruimte houden voor Boedapest ook. Het liefst ga ik op de fiets op het platteland. Roef doe je wel je best op de 21 juni?

Juist die kleine uitspanningen zijn het leukst om even koffie te drinken. Nou ik houd het maar kort. Want in mijn schriftje ben ik alweer 5 blz verder. Enkele dagen geleden zag uit de verte al dat het gezellig zou worden. Een grote camper , paar biertafels en een hele boel stoeltjes. dus ik denl daar strek ik behalve op de fiets ook maar even de benen. Tegen de aardige uitziende mevrouw zeg ik Grussgot en zeg dat ik wel een Milch cafe wil (soort koffie verkeerd). Het lijkt of ze mij niet begrijpt en ze troontz me mee naar haar grote camper en wijst op een paar fietsen. Ja, mooi fietsen hoor, zeg ik. Zullen we dan maar even koffie gaan drinken? want ze is heel aardig, denk ik. Op eens snap ik dat er iets niet klopt. dan vraagt ze of ik Engels spreek, ja hoor. Nou, ze staat hier te wachten op een groep van 40 fietsers (leeftijd range: 24-77, volgens haar. Om het niet langer te maken. De groep bestaat uit, amerikanen, franse, zuid afrikanen, canadezen en ga zo maar even verder. Zij komt uit Zuid-Afrika, de auto heeft een kentekenplaat uit Slowakije en de firma is Canadees. Internationaler kan het. In ieder geval kletsen we gezellig onder de koffie die ik gratis krijg. Het bedrijf organiseert begeleidde fietsreizen van Parijs naar Istanbul (deze groep), Van noord naar zuid amerika, van Cairo naar Zuid afrika. lijkt me wel wat, lekker je bagage laten vervoeren , op je eigen fiets, eihgen tempo maar anderzijds is het niet het echte he. Eergisteren kwam ik de groep weer tegen en heb met iemand uit canada gezellig de halve ochtend gelijk opgefietst. Ik heb vaak van die leuke ontmoetingen. Gisteren nog een jonge tegen gekomen die vroeg hoever het naar Regenburg was, daar kwam ik net vandaan. Zijn grootouders zijn nederlands. Ouders engels, hij studeerde in Bratislava en ging via zijn groot ouders en Hoek van Holland naar Engeland. Eevn verteld wat hij zo al tegen kan komen en wat ik nog tegenkom. Zijn kaarten waren echter 1:400.000 en daar kan je niet op fietsen. Dat verteld maar ja. Hij is 25 en daar moet die dan maar zelf achterkomen.

Kleine dorpjes met veel barokke kerkejes, kloosters en ruines rijgen zich aanneen in dit wisselende Nog Beierse landschap.

Dan zie ik een grote tempel op een 100 mter hoge berg. Een perfecte imitaie van het Grioekse Pathenon (wellichtz groter). Het bliojkt gebouwd te zijn door Ludwig van Beieren in 1830-40 en huisvest afbeeldingen van grote Germanen. De tempel heet: Walhalla.

Soms van die leuke onverwachte gebouwen. Vanochtend rij ik nog geen 500 meter of ik stuit op een giga groot Benediktijner klooster. Met grote tuin en kerk. Zo maar staat dat dat daar te wezen. Wie heeft dat gebouwd, wie betaalt het allemaal, wat doen ze daar. Ik weet het niet en maak er maar een foto van. Het zier er allemaal perfect onderhouden uit. Het lijkt of er al iets van een oosterlijke invloed merkbaar is. Op de fiets merk je dat , in de auto waarschijnlijk niet. Nog even Duitsland, morgen na een paar kilomter in Oostenrijk

Heb de keus gemaakt. Naar huis gaan blijft toch trekken maar het fietsen gaat zo lekker. De twee krachten trekken ieder een andere kant op. Probeer te boeken voor 2 juli vlucht van Boedapest naar Anmsterdan. Erg veel rekenwerk om uit te zoeken of ik dan op die datum daar kan zijn. Dat likt wel en kan het nog rustig aandoen. Ik moet nog maar zo'n 700 km. Als die vlucht bopeken lukt ga ik langs de Domau , langs het Sloweense grensdeel, dat volgt de Donau beter dan in Hongarije.