weer op fietspad - Reisverslag uit Burg-Reuland, België van robwildschut - WaarBenJij.nu weer op fietspad - Reisverslag uit Burg-Reuland, België van robwildschut - WaarBenJij.nu

weer op fietspad

12 Juli 2014 | België, Burg-Reuland

Inmiddels ben ik weer op fietspad.

Hoewel heel nl in de vakantiefile schijnt te staan ben ik schijnbaar nagenoeg alleen in de Ardennen

En meteen ga ik deze druiligere ochtend naar bijna 700 meter. Als stijging is dit een echte Ardenner kuitenbijter en als afdaling een dito dijenkletser. Mooi voorproefje voor Spanje ergens in 2015.
Het is een prachtig gebied met dik en vet hoogveen dat in natte periodes wel 900 liter water per m3 kan opnemen zo staat op een natuurbordje uitgelegd. Dat is veel want met z'n allen weten we hoeveel er in 1m3 gaat. In droge periodes verdampt dat weer. Vandaar de mistigheid vandaag.
Ik ben vaker door de Ardennen gegaan maar nog nimmer door dit Belgische Oostkanton. Men spreekt hier gaandeweg Duits Frans Duits Nederlands en weer Frans en in het hotelletje begin ik in het Frans maar beantwoordt men toch weer in het Duits hoewel de waard daarna in het Nederlands over gaat. Het Canton heeft een eigen parlementje. Zoals de lezer weet heeft België ook nog een Vlaamse, Waalse en Brusselse praatzaal. Dit om een en ander efficiënt te laten verlopen vermoed ik. Het gebied was ooit Duits maar is na 1e wereld oorlog naar België gegaan.

Dit keer ga ik via de Eifel en de Elzas richting Basel met als uitval Schaffhaussen, Regensburg en Magdenburg. De tijd zal dit waarschijnlijk niet toestaan omdat ik ergens begin augustus terug wil zijn. Justin gaat dan in Spanje fietsen en ik wil hem uitzwaaien. Eerlijk gezegd denk ik dat ik vanaf Basel langs de Rijn relaxed terug ga naar nl.

• 13 Juli 2014 - 12:08

Hans:

Nog veel plezier en ik blijf je volgen. Hoop na afloop van je tocht het verhaal nogmaals uit je eigen mond te horen tijdens onze jaarlijke bijeenkomst.Spreken elkaar dan en zullen dan een datum vastzetten.