oa eu - Reisverslag uit Martenshoek, Nederland van robwildschut - WaarBenJij.nu oa eu - Reisverslag uit Martenshoek, Nederland van robwildschut - WaarBenJij.nu

oa eu

21 Mei 2014 | Nederland, Martenshoek

Helaas een beetje veel tekst dit keer. Mijn hoofd is weer leeg.

Foto1
strofe Amerika daterend uit 1776 (zoveel voet hoog is de nieuwe toren in NY)
Foto2:
grensbruggetje oost Groningen/Duitsland waar in die buurt 400 jaar lang in de moerassen altijd oorlog is gevoerd (volgens een uitlegbordje).
Hoewel ik door de contreien langs de Duitse rivier de Ems een paar jaar eerder heb gestruind, blijkt ik toch weer onbekende terreinen te hebben befietst. Ik herken er niets meer van.
Het blijft apart dat Duitsland. Alles tot in de puntjes uitgewerkt zoals aanwijsbordjes, weggetjes, terrasjes. Gezellige en rommelige terrasjes zoals in nl vind je niet. Stoelen staan in het gelid. Geen vuiltje op straat en als je een hobbel kunt verwachten staat dat op een bordje al aangekondigd.
Een vroeger jaar was ik vanaf de mooie Oostzeekust tot op de huid toe nat tot de Duitse plaats Leer gekomen en toen vanwege weerdondergoden gedwongen het Arriva boemeltje naar Groningen te nemen.
Nu fiets ik af wat ik toen heb nagelaten. Het is van grote schoonheid dit uitgestrekte Groninger landschap.
Het op de lagere school uit het hoofd gestampte rijtje Groningen, Hoogezand Sappermeer, Winschoten, Scheenda, Heiligerlee en Beerta, het ooit communistische bolwerk ten tijde van de strokarton stakingen uit de jaren 60 van de vorige eeuw, komt in omgekeerde volgorde van pas. En voor wie vroeger een goede geschiedenis leraar heeft gehad die weet dat de 80-jarige oorlog in 1568 in Heiligerlee met de nederlaag van de Spanjaarden begon. Wat zochten die Spanjaarden toch in dat koude natte en met moeras bedekte Groningen? Waarschijnlijk wat de Romeinen 2000 jaar geleden zochten in het koude en natte Schotland: gewoon macht dus.

Al meer dan 70 jaar geen oorlog meer in ons deel van Europa. Dat is de eerste keer in 2000 jaar. Zoals de nationale strofe in de Verenigde Staten geldt, 'e pluribus unum' = 'in verscheidenheid 1' moet in de Eu ook gelden. We kunnen niet zonder elkaar. We zijn tot elkaar veroordeeld of je wilt of niet. Ja 'ik wil' a s donderdag, althans zo heb ik de machtiging voor de verkiezingskeus doorgegeven.
Van verschillen in koffie tot cultuur en van 17 e eeuwse Zeven Verenigde Nederlanden tot 20e eeuwse Spaanse burgeroorlog gaan we verder tot een ander Europa.
Opsluiten achter de dijken is kortzichtig.
Ons zogenaamd afsluiten van de EU zoals Zwitserland en sommige Scandinavische landen doen is schijn. Zwitserland is met 1000en verdragen gebonden aan de EU en is in theorie onafhankelijk maar in de praktijk niet. Wel is het leven daar bijna tweemaal zo duur.
Fietsen over grenzen verbindt alle mensen.

• 21 Mei 2014 - 21:39

Rietje:

Mooie politieke gedachten krijg jij op de fiets Rob! Helemaal mee eens hoor, waren die politici ook maar zo helder, dat zou heel wat meer stemmen opleveren. Succes in het hoge noorden!

• 22 Mei 2014 - 06:51

Fred:

Fraai wat je daar opmerkt over Europa, Rob! Ik had niet anders verwacht dan dat jij als fietser door dit continent de principes huldigt van een 'Waarlijk Europeër'. Ik lees nu pas - met instemming! - de reactie van Rietje op je gedachten en sluit aan bij haar wens aan jou......veel succes!
    Fred
    PS ben benieuwd naar de begeleidende foto's.....ik trof ze niet aan.