stukje verder - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu stukje verder - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu

stukje verder

Blijf op de hoogte en volg

25 April 2014 | Portugal, Albufeira

De foto geeft schijnbaar een prachtig aangelegd fietspad langs de Algarve weer. Laat de woorden 'aangelegd fietspad' weg en blijft over dat het 'prachtig' is.
De Portugezen hebben een kans op een mooi fietspad laten liggen. Dat noemen we maar een gemiste kans. Jammer dat er waarschijnlijk veel Europees geld in is gaan zitten. De paden zijn onverhard behalve waar ze samen vallen met stukjes meestal slechte weg. Ze worden soms aangegeven door verwijsbordjes op kniehoge paaltjes tenzij die omvergereden zijn, soms door een gewoon geel paaltje maar dat kan ook rood of blauw zijn of er toevallig niet staan en soms door een blauwe streep langs de kant van de weg wanneer er sprake is van asfalt tenzij er nieuw asfalt overheen ligt. Voor de rest zijn er ook hier landeigenaren die lijden aan wandelende grenspalen. Soms doemt er, zoals vanmiddag, zomaar een blokkade op waar ik de fiets dan om of over heen zet. Kruip en sluip door en met behulp van mijn navi op de iPhone kom ik er meestal uit. Tussen de golfterreinen, de villa's, de ommuurde gemeenschappen en de resorts door fiets ik tweemaal zoveel als de vogel zou vliegen.
In de Algarve aan de kust barst het van de weggetjes. In Spanje is er meestal 1 om uit te kiezen waardoor de keuze niet moeilijk is. De schoonheid van de Algarve kust is alleen zo te vinden, of te voet natuurlijk. Avontuurlijk is het wel. Nog twee a drie dagen en dan ga ik langs de west kust omhoog. Volgens mensen die ik gesproken heb noemen die route een schoonheid.
De wind is stevig recht in mijn gezicht maar de lucht is stralend diepblauw. Het zal toch niet zo zijn dat de wind straks met mij mee draait?
Oh ja. Ik zit nu in het toeristenparadijs of zo je wilt de toeristenhel Albufeira. Nu weet ik weer hoe Engelsen vakantie vieren. Het is hier de Portugese 'bank holiday'. Portugal is van oudsher sterk op Engeland georiënteerd geweest. Niet in de laatste plaats door de uithuwelijking van prinsessen, hoewel dat ook vaak naar Ierland ging. Dit om de problemen tussen Ierland en Engeland toen al uiterst gecompliceerd te maken. Hier waren vroeger zelfs Engelse brievenbussen omdat de Britten de post opgezet zouden hebben. Maar ook de commerciële belangen in de Port en Sherry moet de lezer niet onderschatten.
Nadat Portugal als mede-wereldmacht in verval raakte is het land er eigenlijk nooit meer boven op gekomen. Op dit moment schijnen de voormalige koloniën nog beter af te zijn. Inmiddels is de btw hier 23 % met als gevolg dat men hier nog vaker 'zonder factuur' afrekent. Het is crisis hier en dat merk je in de prijzen. Ik doe mijn voordeel er mee.
De taal, valt mij op, lijkt in geschreven vorm sterk op het Spaans. Nu ik dat een beetje kan volgen is het des te frustrerend dat het gesproken Portugese woord het midden houdt tussen Tsjechisch en Pools. Hier in Albufeira spreekt men alleen Engels met soms een Nederlandse uitschieter.
Ik zal morgen of overmorgen of daarna op speciaal verzoek wat meer foto's sturen.
Robw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Albufeira

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 206888

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: