Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

Zaragoza

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

24 Juni 2010 | Spanje, Zaragoza

Ik heb wat foto’s geplaatst, maar weet niet of het allemaal gelukt is. In ieder geval kun je ze zien in het “fotoboek” ergens links op de site. Er wordt blijkbaar een soort diavoorstelling van gemaakt. Ik heb dat geloof ik niet helemaal in de hand.

Zaragoza is een mooie stad, althans het oude centrum, maar dat is altijd het geval met die oude grote steden. Zoals al gezegd is Zaragoza een verbastering van Caesar Augustus, (maak van de “C” een “K” en je hebt ons woord “keizer”). Nogal wat straten en pleinen heten bijvoorbeeld “Calle (straat) / Plaza of Avenida Caesar Augustus”. Van de bijna drie kilometer lange door de keizer gebouwde muur is nog ongeveer twee honderd meter over. Half over de muur is het vvv gevestigd zodanig dat je door de glazen vloer boven op en in de muur kijkt.

De Ebro, ongeveer zo breed als de Maas bij Den Bosch, is de levensader en wordt gekoesterd. Er is dit jaar een festival aan gewijd. Tegenstrijdig is altijd dat in een regio waar water kostbaar is, althans schaars, men zo veel moeite doet om mooie fonteinen in de publieke ruimten te maken, ja zelfs op onverwachte plaatsen. Niet van die lullige spuitertjes zoals in ons kikkerlandje. El Pilar is de grote, zeer grote kathedraal van Zaragoza. Zoals de naam al aangeeft betekent dat “pilaar” maar ook in overdrachtelijke zin: “steun pilaar”. Dus daar waar de gelovige steun bij vindt. De kathedraal is niet zo zeer oud als wel bijzonder gelaboreerd. Talloze Maria afbeeldingen, schelpmotieven en zelfs sibilles (Gods engeltjes) vliegen mij om het hoofd. Men begon in de tweede helft van de 17 e eeuw met de bouw waardoor er veel rococo stijlfiguren in verwerkt zijn. Ik waardeer dat niet zo. Maar eenmaal binnen word je wel overweldigd door de gigantische grootte van de kathedraal en de koelte. Ga je dan even zitten, wordt je nog kleiner en dan dwalen de gedachten toch weer gauw af naar, wat doe ik toch hier helemaal en dan op de fiets, waarom dan toch? Ik weet het ook niet, gewoon leuk. Binnen is het druk, niet zo zeer door de toeristen, want die zijn er niet veel, maar druk met gelovigen. Er wordt gezongen, gepreekt (heet dat zo in een RK kerk??) terwijl de kerkdeuren gewoon open zijn, een soort doorlopende voorstelling dus. Ook zijn er diverse personen die flink gebruik maken van de biecht mogelijkheden. Een stuk of wat kamertjes op een rij worden druk gefrequenteerd door mensen die iets tegen de pastoor in vertrouwen kwijt willen en waar dus het hart van overloopt.

Jammer dat Spanje eigenlijk bij het Nederlandse publiek alleen bekend is om de costa’s. Ik merk nu wel dat het binnenland zo veel te bieden heeft. Geschiedenis met veel informatiepanelen bij de objecten, aardige mensen, goedkoop (in binnenland), goede wegen, moderne voorzieningen, in veel hostales (en die zijn er veel) of hotelletjes internet, lekker eten (eur ca. 10, incl. wijn, water, brood, iets vooraf en na) en prachtige natuur. Bovendien vind ik de hostales, tot nu toe, over het algemeen schoner dan in Frankrijk.

Spanje is dunbevolkt. Er wonen ongeveer 46 miljoen mensen waarvan de meeste mensen in de grote steden als Madrid, Barcelona, Bilbao, Valencia, Zaragoza, Sevilla en langs de costa’s. Het land begint mijn hart te stelen. De crisis is goed zichtbaar. De werkloosheid in Spanje is 20 %. Er staat veel te koop en te huur. Nogal wat winkels zijn in de waarschijnlijk peperdure galerijen dicht.

Morgenvroeg de laagvlakte (deels) uitfietsen en dan over een paar dagen ben ik in Teruel. Daar moet ik ergens de “via verde” (de groene weg), het oude spoortraject waar men een fietspad van gemaakt heeft, naar Valencia opzoeken. Voor het zo ver is zal er nog wel flink geklommen en gedaald worden door een wonderlijk mooie ruige natuur.

Voor het eerst heb ik mijzelf getrakteerd op een ijsje

  • 24 Juni 2010 - 17:41

    Fred:

    Los Mallos Riglos
    Prachtige foto Rob!
    Ik ben wel eens met de trein van Madrid naar Lissabon gereisd en waande me af en toe in Het Wilde Westen. Iemand vertelde me toen dat de zogenaamde spaghettiwesterns meestal in het Spaanse binnenland gedraaid werden. Indianen heb ik nooit gezien maar verder.....alles klopte!

  • 24 Juni 2010 - 18:45

    Rietje:

    Hoi Rob, je verhalen worden steeds mooier. Als ik het zo lees, over zaragoza en die omgeving,
    voel ik de behoefte daar ook eens te gaan kijken.Hoop dat dat er eens van komt.Voorlopig doe ik het met je reisverslag. groeten

  • 24 Juni 2010 - 18:47

    Rietje:

    Oh ja, vergeten te zeggen, wat een prachtige foto's !!

  • 24 Juni 2010 - 19:23

    Iris:

    Wie heeft die actiefoto van jou genomen?;-)

  • 24 Juni 2010 - 19:23

    Annejose:

    Ha pap,
    De foto's zijn prachtig! X

  • 24 Juni 2010 - 19:30

    Ikke Zelf:

    Die foto van mij zelf doe ik met een zelfontspanner. Is wel moeilijk hoor. Moet noagl snel op mijn fiets springen. Ik vind het ook zo stom om geen enkele foto van mij zelf te hebben. Dus doe ik maar een beetje ijdel

  • 25 Juni 2010 - 16:58

    Wout:

    alles is goed gegaan.

    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 1516
Totaal aantal bezoekers 207310

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: