upgrade - Reisverslag uit Hinojos, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu upgrade - Reisverslag uit Hinojos, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

upgrade

15 Maart 2016 | Spanje, Hinojos

Zolang het werkt op deze site kopieer ik alles hier ook. Foto's komen misschien niet allemaal door.

Natuurlijk ben ik Hollander maar voel me na een paar dagen altijd weer helemaal thuis in (niet toeristisch) Spanje.
De historische stadjes, de mooie pleintjes, de vele en vele knusse terrasjes, de koffietentjes, de einde dag pantoffelparades, de machtig afwisselende en indrukwekkende natuur, de bossen (hoezo denkt men geregeld dat Spanje vaak een soort woestijn is?), de frisse kleuren, het heerlijke gezonde eten nog zonder mayonaise cultuur, enfin, dat de mensen altijd buiten zijn maakt het ook allemaal zo fleurig. En wellicht ook dat mijn basic Spaans steeds ietsjes vooruit gaat. Ik zou hier best enkele maanden per jaar willen wonen en iedere week even verkassen, hoewel ik wel beschouwd daar in feite al mee doende ben. Voor een prikkie huur je iets en nooit de zorg van een eigen optrekje in buitenland. Maar ja: "you need two to tango" (maar dan lekker de nl business perikelen uit besteden).

Wanneer alleen kom je altijd mensen tegen. Nu weer halve middag met Duitse mevrouw zitten kletsen. In augustus op fiets met hond in karretje er achter vanuit Duitsland naar Lissabon, daar twee maanden overwinterd en nu weer paar weken onderweg.

Als je maar lang genoeg de keus voor richting noord of juist zuid uitstelt wordt die vanzelf voor je gemaakt. Ik ga dan maar door het natuurgebied Doñana heen. Hoewel dat gebied op zich al groot is gaat de natuur buiten de officiële natuurparkgrens nog gewoon verder. Men zet hier de Lynx (middel-grote wilde kat, soort tijgertje) weer uit. De waarschuwingen langs de zandwegen zijn legio. Zij zien mij vast wel en zij zoeken een veilig heenkomen voor zo n raar beest op twee wielen. Vorig jaar ben ik met Diny langs de grenshekken van het natuurpark richting Western-stadje El Rocio gefiets en was er toen van overtuigd dat het natuurgebied afgesloten was en alleen met gids en geld te betreden was. Niets is minder waar. Gewoon de gestippelde paden op kaart en navi volgen. Tot een uur of twee kom ik niemand meer tegen en is het doodstil. Hoe kan men nou claimen dat Park de Hoge Veluwe het grootste natuurpark van Europa is?

En dan kom ik in volslagen onverwacht prachtig Almonte, midden in de Doñana, waarvan ik dacht dat het een aaneenschakeling van boerderijen zou zijn. Wat een paradijselijk stadje met prachtige schaduwrijke pleintjes en koele fonteintjes. In de zomer bij 40 graden is het hier nog redelijk toeven en daar drink ik nu rond 23 graden om 2 uur mijn eerste kinderkoffie, een zogenaamde "manchau" en naar ik nu weet ook genoemd "mancheto", hoewel de spelling wellicht een paar letters bezijden de waarheid ligt.
Om m'n heup (vanwege die rare skival) even rust te gunnen zit ik twee dagen in een soort Tupperware huisje met van alles voorzien en vooral een heerlijke ligstoel bij zwembadje. De nl eigenaren hebben die instantwoning in hun mooie tuin gezet en kochten het huis negen jaar geleden als ruïne. Niets gaat vanzelf he? Voor wie ook daar heen wil fietsen, Ik zit in Hinojos, j als g en geen s in uitspraak dan kom je er wel. En mevrouw heeft chili con carne voor mij en brood en verse eitjes en wat kaas. Haar man kan niet achterblijven en komt met fles wijn naar voren.
Volgende week is het de heilige paasweek (Semana Santa). Alles staat dan op zijn kop voor de processies in Andalusië die standaard voor een pleintje van een kerk beginnen. Het pleintje bestaat veelal uit een aaneenschakeling van terrasjes die door de processie gangers rijkelijk gefrequenteerd worden alvorens men met de optocht aanvangt. Gedurende die week volg ik mijn cursus Spaans in Sevilla tot een uur of 1. Er schijnt daarna ook nog wat cultureel onderricht te volgen. Ik zie en hoor wel.

Volgens een hoofdartikel in de lokale krant maakt men zich ernstig zorgen over het weer. De verwachte temperatuurdaling kan tot 16 graden zijn a s zondag met een kans van 65% op regen. In een groot krantenartikel er naast maakt men zich zorgen over massale hotel annuleringen, ach ach, stelt men, zou hier ook een klimaatverandering zijn zo vraagt zich men af.