1. km van Spanje - Reisverslag uit Vilar de Lamas, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu 1. km van Spanje - Reisverslag uit Vilar de Lamas, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu

1. km van Spanje

Blijf op de hoogte en volg

25 Juni 2015 | Portugal, Vilar de Lamas

Foto 2 halverwege de mond van de Minho rivier ligt den Spaans/Portugese grens.
Voor het eerst in twee weken eet ik weer eens een ijsje. Het is een zonde dat te doen, te laten liggen is ook zonde.
Ik bevind mij nu in de uiterste noordwest hoek van Portugal en op moment van versturen van dit epistel op 1 km van de Spaanse grens. Een gebied waar ik op kaarten altijd al enigszins gebiologeerd naar heb gekeken. Hoe zou het er daar uitzien? Wat doen al die grillige vormen daar die de scheiding tussen land en water aangeven? Zijn het allemaal fjordenachtige insparingen? Moet er dus veel geklommen en gedaald worden? Die vragen kan ik niet beantwoorden door louter boven de kaart te blijven hangen. Het is een uitdaging daar te gaan fietsen.

De bergen in de verte doemen op en de grijzigheid van de lucht wordt na enkele pogingen die een half dagdeel duren verdreven door heerlijk blauw met zon als toetje. De hoogten naast mij duren nog voort. Het is een kwestie van tijd voordat ik mijzelf toch op de pedalen omhoog zal moeten werken. Het landschap wordt mooi en ruw.
Ik fiets over een mooie slingerende weg naast de monding van de Minho grensrivier tussen Spanje en Portugal. Het klimmen en dalen blijft tot mijn verrassing uit omdat men de bergen zo ruim heeft neergelegd dat de weg met wat denkwerk redelijk vlak kon blijven. Met de wind in de rug is het heerlijk fietsen.

Weinig herinnert nog aan de bloedhete zon die werkelijk overal doorheen scheen te kunnen branden. Nog sterker dan in Thailand. Waarschijnlijk omdat daar de lucht veel vochtiger is waardoor de zonnepijl breekt.

Het landschap oogt groen. De kuststreek heet hier niet voor niets 'Costa Verde'. Een aangename zonnige 25 graden is het met uitzicht op een heerlijke 30 graden einde deze week. Vreemd eigenlijk dat de mens zich zo goed voelt bij een temperatuur die zo n 10 graden lager ligt dan de lichaamstemperatuur. Komt het daarom dat ik tijdens fietsen regelmatig wat wil eten om bij te stoken en dat ik immer reservenoten in de tassen heb zwerven en in een belendend tascompartiment blikvis heb zwemmen om de hongerklop te weerstaan?

Voordat ik mijn gewaardeerde Spanje weer binnenfiets zal ik met een lichte weemoed afscheid van Portugal nemen. Ik begin na een aantal weken vooral het platteland wel te waarderen. Wat een totaal ander land dan Spanje (althans buiten de toeristenparadijzen. De doorgaande wegen zijn druk en men rijdt onbesuisd. De laatste dagen zijn er voldoende alternatieven in de vorm van zandweggetjes of anderszins verkeerd verharde kronkels. Dat wordt gecompenseerd door de enorme hulpvaardigheid van de Portugees.

Portugal is van ver gekomen. In de jaren 60 was het land armer dan z n koloniën. Door de EU is het land uit een diep dal gekomen. Gelukkig maar. Hoewel het nog een van de armste landen van de EU is. Zou men hier nu ongelukkiger zijn dan in Nederland? Die Jesse Klaver van Groen Links zou in zijn "maiden speech" wel eens gelijk kunnen hebben dat niet alles volgens, wat hij noemt, "economisme" is vast te stellen. Maar ja, de mens heeft een aangeboren neiging tot groei. Het eeuwige dilemma waar ik bij hem niets over las. Wel is zeker m i dat we niet zo door kunnen gaan met roofbouw op moeder aarde.

Ik zal de kleine flesjes heerlijke lokale wijn in de gezellige restaurantpijpenlaatjes met TL verlichting missen, de diverse gegrilde vissoorten met gemixte salades en gekookte aardappelen en gegrilde tomaat en de gegrilde paprika en alles besprenkeld met knoflook, veel knoflook met z n allen vaak voor ruim onder een tientje en de galao (soort macchiato maar dan anders) koffie voor 80 cent.

Daar staat dan weer tegenover de heerlijke tapas en tussen 6 en 9 uur op straat levende dorpelingen waardoor het op dat tijdstip meestal een drukte van belang wordt op de kleine en grote Spaanse ' plazas mayores'. De maag wordt tot circa 9 uur op de proef gesteld, dat weer wel ja.

  • 26 Juni 2015 - 07:32

    Fred:

    Prachtig verslag Rob! Mooi dat bij het passeren van grenzen de verschillen tussen het ene en het andere land zo duidelijk worden beleefd. Ik begrijp overigens uit je opmerkingen over de maidenspeech van Jesse Klaver dat het internet er voor zorgt dat de situatie een paar grenzen verderop je ook niet ontgaat! Ik had in NRC-NEXT juist die speech gelezen. Dacht daarbij terug aan H.A.F.M.O. (zeg maar Hans) van Mierlo die in de zestigerjaren van de vorige eeuw ook inspirerende woorden sprak. Dat belooft wat....
    Jesse prikt een aantal economische mythes door en verwoordt een en ander goed. Hij haalt daarbij onder andere Robert Kennedy aan die zei: "Het bruto binnenlands product meet eigenlijk alles, behalve wat het leven de moeite waard maakt!".
    Dat is iets om op de laatste werkdag van de week eens over na te denken en dat ga ik dus maar doen.
    Veel (fiets)plezier daar nog!
    Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Vilar de Lamas

Madrid naar Lissabon en verder

Fietsen in mijn eigen schaduw van Madrid naar Lissabon en verder

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2016

sevilla

29 Maart 2016

sebills

29 Maart 2016

sevilla

20 Maart 2016

geen fotos

20 Maart 2016

sevilla

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 206329

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: