update - Reisverslag uit Estremoz, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Estremoz, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu

update

Blijf op de hoogte en volg

08 Juni 2015 | Portugal, Estremoz

Foto s :
opkomende zon,
verplicht wat moerbeien plukken en proeven van trotse en bijzonder aardige Spaanse biologische teler
Alentejo streek
Vesting Elvas

Inmiddels fietsen we een volle week waarbij iedere dag de temperaturen tot 38 graden (altijd schaduw gemeten) oplopen. Van voor zevenen peddelen tot ongeveer 1 uur.
Tot overmaat van ramp was ik gisteren de ORS vergeten in mijn bidonwater te doen. De uitgezweten zouten en mineralen moet je bij die temperaturen immers aanvullen tijdens fietsen. Niet gedaan. Als de lezer weet hoe een natte slappe vaatdoek zich voelt?? Nou ja halve dag volslagen laveloos op bed dus.

Enfin via de zuidrand van de extremadura door het uiterst droge maar vruchtbare dal van de Guadiana rivier gefietst tot aan de grens met Portugal. In dit enorme gebied komt het water van de bergen van de extramedura via een ingenieus irrigatiestelsel tot in de haarvaten van allerlei groeisels terecht. Een prachtige groene tocht is het resultaat. Wegen omzoomd door soms schaduwgevende eucalyptus en plataan met daarnaast en er tussendoor de kanalen die de biotoop van schildpadden en slangen vormen.

Uiteindelijk zijn we in de oude stad Elvas beland zo n 20 km Portugal in. Deze plaats is een soort Naarden vesting. Men claimt dat dit de grootste militaire verdedigingsvesting van zelfs de wereld is, toe maar. Ere wie ere toekomt. Er staat beschreven bij binnenkomst dat het plan in 1640 ontworpen is door de Nederlander Jan Cierman (als ik mij goed herinner). Het hele stadsfort is gebaseerd, zo staat er geschreven, op de militaire vestingbouw uit 17e eeuws Nederland.

Nu inmiddels dieper in de Alentejo (" j" is in Portugees een soort "z") streek van Portugal. Een arme streek die door Europees geld toch een beetje meedoet met de vaart der volkeren. Veel roma nomaden met kleine karretjes en paardjes er voor. Ze strijken neer aan het begin van dorpjes op veldjes, zetten een grote tent op en liggen in het gras elkaar te ontluizen.

Vervelend is dat ik mijn woordenboekje Portugees /nl ben vergeten. Ik dacht overigens dat ik, zoals vorig jaar in Portugal met Spaans redelijk ver zou komen, met fietsen wel maar niet bij het begrip van sommige Portugezen. Er zijn nog altijd mensen die denken dat een vreemde talenspreker de moedertaal van de spreker wel zal begrijpen als hij/zij hard en boos gaat praten. Echter ik had gedacht met wat frans Spaans of Engels wel alles duidelijk te kunnen maken. Nederlands lukt soms als je een voormalige eerste generatie gastarbeider treft.

Vanaf morgen zal de temp naar een wat aangenamere 32 graden gaan zakken. Ik hoop het.

  • 08 Juni 2015 - 20:02

    Hans:

    Mooi verslag Rob. Hier ook een warm week-end gehad maar dan gelijk weer kou daarna dus je mag altijd wel wat warmte naar hier sturen

  • 08 Juni 2015 - 23:01

    Fred:

    Mooie beschrijving Rob......je komt overduidelijk op stoom(!).
    Goed om bevestigd te krijgen dat export van vaderlandse militaire vaardigheden niet iets is van de afgelopen vijftig jaar maar ook van ver daarvoor! Het zit ons dus in de genen (deze en gene).
    Keep it cool over there!
    Fred

  • 09 Juni 2015 - 08:40

    Rietje:

    Hoi Rob,
    de foto's komen niet door bij mij , maar je omschrijving is beeldend genoeg.
    Die taal blijft een apart verhaal, ik begreep er in ieder geval helemaal niks van. Die Alentejo...is dat een wijngebied? Goeie reis verder en keep it cool!

  • 09 Juni 2015 - 08:57

    Mirjam Dingelstad:

    mooi verslag weer!, zo reizen we lekker mee, alleen het weer is hier ruim koeler, maar stuur maar weer even wat straaltjes dit weekende hierheen.
    en dat Portugees , de Spanjaarden zeggen " Portuges es como un Espanol sordo! "
    je hebt dus gelijk dat ze het niet willen verstaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Estremoz

Madrid naar Lissabon en verder

Fietsen in mijn eigen schaduw van Madrid naar Lissabon en verder

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2016

sevilla

29 Maart 2016

sebills

29 Maart 2016

sevilla

20 Maart 2016

geen fotos

20 Maart 2016

sevilla

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 206341

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: