update - Reisverslag uit Estremoz, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Estremoz, Portugal van robwildschut - WaarBenJij.nu

update

08 Juni 2015 | Portugal, Estremoz

Foto s :
opkomende zon,
verplicht wat moerbeien plukken en proeven van trotse en bijzonder aardige Spaanse biologische teler
Alentejo streek
Vesting Elvas

Inmiddels fietsen we een volle week waarbij iedere dag de temperaturen tot 38 graden (altijd schaduw gemeten) oplopen. Van voor zevenen peddelen tot ongeveer 1 uur.
Tot overmaat van ramp was ik gisteren de ORS vergeten in mijn bidonwater te doen. De uitgezweten zouten en mineralen moet je bij die temperaturen immers aanvullen tijdens fietsen. Niet gedaan. Als de lezer weet hoe een natte slappe vaatdoek zich voelt?? Nou ja halve dag volslagen laveloos op bed dus.

Enfin via de zuidrand van de extremadura door het uiterst droge maar vruchtbare dal van de Guadiana rivier gefietst tot aan de grens met Portugal. In dit enorme gebied komt het water van de bergen van de extramedura via een ingenieus irrigatiestelsel tot in de haarvaten van allerlei groeisels terecht. Een prachtige groene tocht is het resultaat. Wegen omzoomd door soms schaduwgevende eucalyptus en plataan met daarnaast en er tussendoor de kanalen die de biotoop van schildpadden en slangen vormen.

Uiteindelijk zijn we in de oude stad Elvas beland zo n 20 km Portugal in. Deze plaats is een soort Naarden vesting. Men claimt dat dit de grootste militaire verdedigingsvesting van zelfs de wereld is, toe maar. Ere wie ere toekomt. Er staat beschreven bij binnenkomst dat het plan in 1640 ontworpen is door de Nederlander Jan Cierman (als ik mij goed herinner). Het hele stadsfort is gebaseerd, zo staat er geschreven, op de militaire vestingbouw uit 17e eeuws Nederland.

Nu inmiddels dieper in de Alentejo (" j" is in Portugees een soort "z") streek van Portugal. Een arme streek die door Europees geld toch een beetje meedoet met de vaart der volkeren. Veel roma nomaden met kleine karretjes en paardjes er voor. Ze strijken neer aan het begin van dorpjes op veldjes, zetten een grote tent op en liggen in het gras elkaar te ontluizen.

Vervelend is dat ik mijn woordenboekje Portugees /nl ben vergeten. Ik dacht overigens dat ik, zoals vorig jaar in Portugal met Spaans redelijk ver zou komen, met fietsen wel maar niet bij het begrip van sommige Portugezen. Er zijn nog altijd mensen die denken dat een vreemde talenspreker de moedertaal van de spreker wel zal begrijpen als hij/zij hard en boos gaat praten. Echter ik had gedacht met wat frans Spaans of Engels wel alles duidelijk te kunnen maken. Nederlands lukt soms als je een voormalige eerste generatie gastarbeider treft.

Vanaf morgen zal de temp naar een wat aangenamere 32 graden gaan zakken. Ik hoop het.

• 08 Juni 2015 - 20:02

Hans:

Mooi verslag Rob. Hier ook een warm week-end gehad maar dan gelijk weer kou daarna dus je mag altijd wel wat warmte naar hier sturen

• 08 Juni 2015 - 23:01

Fred:

Mooie beschrijving Rob......je komt overduidelijk op stoom(!).
    Goed om bevestigd te krijgen dat export van vaderlandse militaire vaardigheden niet iets is van de afgelopen vijftig jaar maar ook van ver daarvoor! Het zit ons dus in de genen (deze en gene).
    Keep it cool over there!
    Fred

• 09 Juni 2015 - 08:40

Rietje:

Hoi Rob,
    de foto's komen niet door bij mij , maar je omschrijving is beeldend genoeg.
    Die taal blijft een apart verhaal, ik begreep er in ieder geval helemaal niks van. Die Alentejo...is dat een wijngebied? Goeie reis verder en keep it cool!

• 09 Juni 2015 - 08:57

Mirjam Dingelstad:

mooi verslag weer!, zo reizen we lekker mee, alleen het weer is hier ruim koeler, maar stuur maar weer even wat straaltjes dit weekende hierheen.
    en dat Portugees , de Spanjaarden zeggen " Portuges es como un Espanol sordo! "
    je hebt dus gelijk dat ze het niet willen verstaan!