noordoost - Reisverslag uit Winschoten, Nederland van robwildschut - WaarBenJij.nu noordoost - Reisverslag uit Winschoten, Nederland van robwildschut - WaarBenJij.nu

noordoost

23 Juni 2014 | Nederland, Winschoten

Voor foto 1: zie onderstaande
Foto2 spreekt voor zich
Nu dan na 2 nul een berichtje.

In assen heb ik zowaar 2 uur de tijd met mijn museum jaarkaart het Drents museum te bezoeken. Naast de vaste info over veel veen is er een tentoonstelling over mummies, balsemen en 'natuurlijk' mummificeren. Mijn belangstelling gaat echter uit naar een een wel heel bijzondere 'fringe' tentoonstelling over de schilder Ariz Kalaizis uit Leipzig. Deze trekt mij sterk. De geïnteresseerde zoeke op internet verder op de naam.
Onderweg naar noordoost Groningen brengt de fiets mij tot in het oeroude kerkje van Anloo. De kerk is gesloten maar bouwvakkers zijn bezig met allerlei en dus is de kerk toch open.
De interne bogen moeten of voor-gotisch zijn of men moet de toenmalige gotiek als rechtgeaarde Groninger gewantrouwd hebben en stug doorgegaan zijn in de Romaanse stijl te bouwen. Voor zowel de eerste als de tweede optie doe ik mijn Spaanse, pardon, Thaise hoed af die ik door het ontbreken van hete zon niet eens bij mij heb. In het eerste geval is de kerk van oude datum en ziet er prachtig uit, in het tweede geval is het wonderbaarlijk dat de krachten de tijd hebben overleefd en zien de bogen er ook prachtig uit, waarvan akte de foto.
Ik in gesprek met de daar werkenden die mij aanhorende weer nieuwe inzichten op doen over de bijzondere plaats van hun handeling.
Nu ben ik in Winschoten 'of all places'. Mijn plan om naar Delfzijl te fietsen viel in het water omdat de veerboot niet op dinsdag vaart. Zo zou ik immers makkelijk in Duitsland kunnen geraken. In Winschoten is het hotelletje van mijn keuze afgehuurd door een busladingclub 'Ouderen Bond' uit Oss. De leeftijd grens voor de club is 55. Dit is voor de duidelijkheid de instapgrens. De bovengrens wordt aangeven door enkele 90plussen zo vertrouwt mij een organiserende dame toe waar ik verder aangenaam mee converseer.
In het hotelletje is na telefonisch contact ook nog een kamer voor mij als volbloed 62jarige beschikbaar. De eerlijk gebiedt te zeggen dat ik zelden zo'n gezellige 2-0 overwinning heb gevierd. Er wordt mij overigens toegefluisterd dat ik zonder ballotage tot het illustere gezelschap mag toe treden. Dat stemt tot nadenken. 'ik maak eerst mijn fietstochtje even af' meld ik.

• 24 Juni 2014 - 00:04

Wilna Streuli:

Bijna jaloers op zoveel uitstapjes. Maar waarom heb je de dame geconserveerd?? Was converseren niet
    beter geweest juridisch gezien?? Wens je een gezonde tocht. Lieve groet uit Culemborg. Wilna

• 24 Juni 2014 - 12:43

Wil:

wat een compliment van deze gezellige ouden van dagen of was het Alzheimer geluk?
    Ja Nederland heeft wel wat te bieden niet? Wens je evenveel plexzier in Duitsland. Mooie rit.

• 25 Juni 2014 - 12:34

Iris:

Ha Rob,
    Long time no see - als je toch via Assen ging had je hier ook wel even langs kunnen komen ;-). En wat die leeftijd betreft: ik zag net nog in een programma een dame van 82 die nog steeds (alleen!) door Europa fietst, dus je hebt nog even te gaan...
    Ik ben trouwens in blijde verwachting van mijn Santos Travelmaster met Rohloffnaaf! die ik in week 27 verwacht.
    Fijne tocht verder.

• 27 Juni 2014 - 08:16

Fred:

Prachtige landschapsfoto Rob! Ik dacht even dat je een verkeerde afslag hebt genomen en op een exotische savanne o.i.d. dergelijks met iets wat ik een divi-divi boom zou noemen, terecht bent gekomen maar het is toch wat dichterbij....
    Bijzondere kunst maakt die Griekse Duitser Aris...of is het een Arische Griek?
    Wij zijn juist terug van vijf dagen Grande Chartreuse 'en France'. Geen internetbereik, geen radio en/of TV en dus ook geen voetbal. Die laatste groepswedstrijd van NL heb ik dus gemist.