in detail Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu in detail Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van robwildschut - WaarBenJij.nu

in detail Sevilla

20 Juni 2013 | Spanje, Sevilla

Het lijkt verdraaid wel of ik niet meer aan het fietsen ben.
Foto 1
Een nietszeggende foto op het eerste gezicht maar zoals zo vaak: schijn bedriegt.
Het blijkt weer eens hoe ver of liever hoe diep geschiedenis ligt begraven. Vanaf vele meters onder dit vloertje aar boven geteld ligt begraven de voltooide tijd der:
Foeniciers 6e eeuw voor Chr), Romeinen tot 3 e eeuw na Chr, de Germaanse Vandalen en Visigoten al plunderend daarna, dan de Arabieren van 8e tot 13 e eeuw en vervolgens werd de zaak nog eens blijvend veroverd door de Christenen. Alles letterlijk boven op elkaar en eigenlijk de geschiedenis van Spanje. De zuiltjes waren veel hoger en zijn van steen gebruikt door de Romeinen, gerecycled door de Moren en toen weer door de Christenen toegepast.

Cordoba: in de 13e eeuw een stad met 1000 moskeeën en 50 duizend inwoners, zo ook de geschiedenis van Sevilla.

Sevilla nog een keer wat minutieuzer beschouwen levert verrassend nieuwe inzichten op. Een dagje cultureel met s ochtend een 2 uur durende kleinegroep-gidswandeling door het oude hart en s middags weer 2 uur door het indrukwekkend paleis complex Alcazar, niet te verwarren met Alcatraz de voormalige gevangenisrots voor San Fransisco. Met een verdere krachtsinspanning doe ik de grootste kathedraal van Spanje er nog bij die tot 1284 de grootste moskee van Spanje was. Zo'n dag doet niet onder voor een dag fietsklimmen.

Voor Cadiz laat tijd te wensen over. Voor mijn einddoel Málaga laat geen tijd te wensen over. De keuze is dan eenvoudig. Cadiz ligt er over een jaar ook nog wel.

Foto 2: centrum stukjes zijn in de zomer beschaduwd tegen de enorme hitte hier.

Over hitte gesproken. Jet gaat vanaf morgen weer naar 39 graden. Vroeg op en op de fiets.

• 20 Juni 2013 - 22:49

Rietje:

hé Rob, mooi toch hè, Sevilla! Ik heb met Michelle toen uren rondgelopen in Alcazar, niet zo warm toen,
    in november, maar prachtig qua tuinen en binnenplaatsen en baden, zoals op jouw laatste foto. Ik zou Fred dit dus graag willen laten zien, het gaat vast goed komen, een paar maandjes nog wachten.

• 21 Juni 2013 - 00:02

Diny:

Ha Rob schitterende foto's

• 21 Juni 2013 - 14:18

Susan:

Hoi, Wat mooi hè, al die culturen die verweven zijn. Kerktorens om minaretten en zo. Wij hebben heel erg genoten van Cordoba (die kathedraal ...) en Sevilla (ook kathedraal en de rest). We volgen je weer met belangstelling en hebben gespreksstof in overvloed als we elkaar weer zien. Toi, toi!

• 22 Juni 2013 - 13:43

Annemarie:

Prachtig, Rob! Fijn om zo mee te kunnen genieten.
    Annemari