Van Romans sur Isère naar Crest - Reisverslag uit Crest, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Van Romans sur Isère naar Crest - Reisverslag uit Crest, Frankrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Van Romans sur Isère naar Crest

Door: rob wildschut

07 Juni 2012 | Frankrijk, Crest

Fred: ik kan geen advies geven . Langs de Ain heb ik alleen in een goedkoop hotelletje boven een café overigens prima geslapen. Kijk eens naar de organisatie ‘ Charmes Chambre d ‘hotes’ die zie ik onderweg wel eens en lijken romantisch.

Nog zo’n typisch fotootje van Frans doorkijkje

Na het schilderachtige stadje Romans sur Isère te hebben bekeken kwam ik er achter dat er van ‘Romans’ weinig meer te bespeuren viel en dat er van d’Isère in het stadje een beetje snelle weg naast is aangelegd. Ik had visioenen van oude Romeinse maar eerder Romaanse overblijfselen (dus de periode tot zeg 1200) te zien waren. Dat viel tegen. Het is een gewoon provinciaals toeristen stadje. Wat overblijft zijn wat pittoreske huisjes, brugjes en torentjes die weinig historisch besef herbergen. Geeft allemaal niet , ik vermaak mij prima en eet een heerlijke ‘salade composé’, die de fransen zo prima kunnen klaarmaken. Op die manier krijg je een variëteit aan vitamientjes binnen.
Ik ga vandaag een kort stukje van circa 50 kilometer om mijn benen wat te sparen voor een paar flinke beklimmingen de dagen er na. Dan zijn de zwaarste beklimmingen weer een tijdje achter de rug tot aan de Pyreneeën. Er staat een stormachtige zuidwesten wind en die heb ik nu juist tegen. (ik zie zo juist op internet dat ik een windsnelheid van 35 km p/uur tegen had)
Weliswaar is het weer een prachtige route door mooi groen heuvelland en hoge bergruggen die het decor vormen van de route die leidt door piepkleine dorpjes met zo waar koffievoorzieningen en chambre d’hotes steeds op fietsafstand. Ik kom twee zwaar zwetende fietsbelgen tegen en we kletsen weer wat af. Toevallig zijn zij de weken er voor langs het ‘Canal de Midi’ gefietst waar ik in september nog eens langs wil. De jaagpaden er naast zijn vaak ruw en bolsterig (weet niet of dat woord bestaat, maar ieder begrijpt mij wel) en eigenlijk alleen te doen wanneer het droog is. Nou ja, ik zie dan wel.
Steeds dreig ik het bijltje er bij neer te gooien. Mijn snelheid zit zo rond de 10-12 km per uur en bergaf moet ik meetrappen. Niets is remmender dan harde tegenwind. Liever een berg op omdat je altijd in de eerste plaats de kick hebt van boven te komen en dan krijg je de inspanningen als ontspanning weer terug door te dalen. Bij storm tegen krijg je niets terug , alleen suizende oren. Enfin pas om twee uur heb ik er 50 km sterke tegenwind opzitten en stop in Crest. Dan kan ik daar de benen wat rust geven voor de zorgen van de dag van morgen en nog even het kasteel bekijken.

Trowens, Hans: ik doe iedere dag een zakje ORS door mijn drinkwater. Tot nu toe heb ik geen enkele kramp gehad ‘(knock wood !!s’). In Nicaragua had jij toch ook kramp? ik ook toen. Dat spul helpt echt.
R

• 07 Juni 2012 - 13:50

Rietje:

ja, dat is naar hè, wind tegen. Ik vind het al vervelend als ik met volle fietstassen van Geldermalsen naar Tricht fiets, die tassen werken dan ook nog als windvanger en dan kom ik soms helemaal niet vooruit. Ik hoop dat je de wind weer even in de rug krijgt, succes!

• 07 Juni 2012 - 17:00

Justin:

Hey Pap,

Ja wind is vervelend, maar wel heel stoer! Als je inderdaad 35 km/h tegen had heb je eigenlijk 35+12=47 km/h gefietst! Ik krijg een afgetrainde vader!
    Veel plezier paps!

Groetjes Justin

• 07 Juni 2012 - 17:42

Annejose:

Leuke foto's!!

X

• 08 Juni 2012 - 04:26

Arthur:

Hoi Rob, erg stoer weer zo´n tocht te maken met alle verrassingen die je tegen komt, wind , regen, maar wel een super gevoel moet geven!
    Leuk je verslagen te lezen!
    Goede reis !, Groet, Arthur

• 08 Juni 2012 - 15:38

Iris:

Allemaal bekende plaatsnamen voor mij en mooie herinneringen