nu naar uiterste westen - Reisverslag uit San Cristóbal, Cuba van robwildschut - WaarBenJij.nu nu naar uiterste westen - Reisverslag uit San Cristóbal, Cuba van robwildschut - WaarBenJij.nu

nu naar uiterste westen

Door: rob wildschut

04 Januari 2011 | Cuba, San Cristóbal

Dank voor jullie lieve berichtjes.

Tja er gebeurt hier zoveel . Ik kan slechts een impressie weergeven. Ongelooflijk via Quantanamo bay nu dwars over Cuba naar noordeen gefietst. Uiteiendelijke dwars door Havana en daar weer nacht gebleven. Volkomen vervaleen kolonial;e stad met Unesco bescherms stad midden dat gerestaureerd is. Juist de rafelranden zijn leuk om door te fietsen. Overal muziek en de avond in centrum bandje en flamminga tot carribische bandejs en op zw3epende muziek. Alles danst en swingt in die stad. Ongelooflijk. en dan al die klassieke auto's 50 jaren en zelfs jaren dertig. Voordat we havana binnen kwamen weer afzien in natuur waar geen mens woont en zeker nooit toeristen komen. De overnachtingen daarvoor waren slecht. Maar ik begin een beetje cubaans te denken. Werkt er iets dan is dat meengenmomen. Afgebrokoen kranen , wc's die het niet doen. koud water uit de douche is eigenlijk gewoon en ga maar door. Douche armaturen die aan touwtjes hangen. kakkerlakken en zo, Bedden en handdoeken die gebruitkl zijn, alles went zullen we maar zeggen. Voorbeeld voor de cubaanse improvisatie. Een wastafel hangt 5 cm van de muur. Ringsleutels zijn schaard dus duur dus zijn er niet. dan smeer gewoon cement tussen die 5 cm wastafel en muut en de zaak zit weer vast. Dat de kraan afgebrolen is en niet werkt (warm water zo ie zo nie) dondert nietr. Ontbijt bijvoorbeeld: grote pan met soeplepel komt op tafel. Ik denkl nog even dat we zowaar een gebonden tomatren soepje krijgen . Er blijkt echter heet water in te zitten voor de koffie en de thee, die ze zlef moet nemenemen. met noeite krijgen we ook wat brood en wat kaas raspstukjes. Tja. dan moet je maar op de gebaand epaden blijven, toch? Maakt niet uit. Met stevoge trek op de fiets. na 40 km gaan we bij de bezembus eten en is er zowaar Amerikaanse pindakaas uit Amerika (ik dacht dat er een handels boycot was) onderweg heb ik de hele voorraaad van een stalletje met tomaten leeggekocht. er waren er twee. Een paar centen. Maar geef natuurlijk een werld inkomen. Als je zo fiets door de natuur met hongerklop in de buik, komen zo waar de kalkoen gietren boven je vliegen. Ze wordebn concurrent van mijzelf. Prachitge beesten, op een afstand graag. nu in westen van cuba . vandaag 89 km over weer abiminabele wegen. je kunt je niety voorstellen hoe slecht die zijn, Uit Havana 20 km over een 6 baans imponerende snelweg waar geen auto rijdt. Soort autoloze zondag. We rijden op het midden. Daarna uiterst slecht. gaten tot meet dan een halev meter, Eiegenlijk een steenstort plaats maar dan 60 km lang. Een Aldi fiets houdt het ongeveer 300 meter uit schat ik. Niet te beschrijven dus dat doe ik verde niet. vanochtend toevaalog weer heerlijk ontbijt. dan jatten we thee, broodjes, fruit en zo mee. Want wat je in Cuba op een gegeven moment kunt nemen mioet je nemen. De volgende dagen kan er niet zijn. Indien er een winkel iets is, dan mag je naar binnen, tas inleveren. kopen, afrekenen, bonnetje klaten zien, tas weer ontvangen. Het hele proces is een bijna dagtaak omdat er uiterts gezellig nmet vriendinnen en vrienden gekletst en gekust wordt. Dtruk maken heeft geen enkele zin. Denk als de cubaan, en dat werkt wel. Opgwekt, vrolijk, zwaaien, zon, lachten, salso muziek en dansen. Tja raar voor Europeanen. In een resort zie je er helemaal niets van . Een auto huren hier helpt ook niet. Akllen fietsen is de manier om dit land een beetje te leren kennen. Diny Rob P.S Ik hoop dat het bericht over komt. want om de haverklap valt hety beeld weg en typ ik in het donker

• 04 Januari 2011 - 20:30

Annejose:

Ha Pap,
    Goed leesbaar!

Wat zullen jullie afgevallen zijn zeg..

Geniet dr van!
    XX

• 04 Januari 2011 - 20:56

Rietje:

Hallo Diny en Rob, het is behoorlijk afzien zeg, wat jullie daar doen. Is het nog wel leuk? Nou ja, met jullie aanpassingsvermogen is niks mis dus
    het zal wel lukken. Naast dat afzien is het natuurlijk heel bijzonder, dat maak je niet overal mee, ik ben heel benieuwd naar wat foto's. En ik begrijp nu ook de soms wat warrige spelling in de berichten. We dachten dat het de alcohol was, nee hoor, grapje,
    hele goede reis verder en pas goed op elkaar!

• 05 Januari 2011 - 07:27

Maartje:

Klinkt goed allemaal!!! Mis je het nederlandse ontbijt al? Nog de beste wensen en tot snel!!

• 05 Januari 2011 - 11:20

Lucia:

Boeiend. Wat zal de, misschien gesmokkelde pindakaas, lekker gesmaakt hebben. En wat zullen jullie slank en sterk, als jonge god(in) terug komen.