Vanaf Komarno - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van robwildschut - WaarBenJij.nu Vanaf Komarno - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van robwildschut - WaarBenJij.nu

Vanaf Komarno

Door: rob wildschut

Blijf op de hoogte en volg

30 Juni 2008 | Hongarije, Boedapest

Ik fiets Kormarno (SK) uit. Door trieste 4 verdiepiengen tellemde woonblokken kom ik nog weer later door en langs krottenwijken. Ik kan het niet anders noemen. Vuilnis over al, eigenlijjk een vuilnisbelt waar mensen op en in leven. Kinderen, het lijkt hier verdraait wel Marokko toen Diny en ik in het najaar daar waren en verdwaald raakten. Dit is Europa. 1 dag met de auto flink doorrijden en op de fiets een paar weken rustig aan. IK wil nog even een foto maken maar daar komt al een groep kinderen aan. Ook ben je op de fiets. Je komt uit het westen, dat tien ze zo en dan is er vast wel wat te verdelen. Zouden het Roma of een andere dolenden zijn, vraag ik me af. Het lijkt me niet, want hier wordt echt gewoond, van wagens is niets te bespeuren. Het Engelse gispy, wat zigeuner betekent schijnt volgens een teori met Egypte te maken hebben, Laat de 'e' maar weg. Andere stellen uit Bohemen omdat zij tich zelf ook wel Bohemien noemen, vandaar onze betekenis 'levensgenieter' Feit is dat ze het zelf niet schijnen te weten waar ze vandaan komen. Wel is het zo dat de oorsprong ergens in India ligt.

Ik kom meteen terrecht bij een prachtige Romeinse archeolgische vesting geheten Kelemantia. Even alles tot je door laten dringen.

Ik fiets in mijn eentje over dan weer een grasweg, dan weer steenslag, gravel, zand leem, asfalt met bubbels van wel 15 cm om de paar meter en tenslotte beton met vooral veel betonijzer (en maar hopen dat mijn banden het houden, en de bevestigi9ngssteuen van mijn tassen, en de rets van mijn fiets. Ik heb goed materiaal. Ortlieb waterdichte tassen, voor, achter en aan het stuur. Mijn banden zijn Schwalbe marathon XR banden. Ze noemen het zelf de onplatbare band. Ik ben inmiddels aan mijn tweede stel bezig en de teller staat ver boven de 10.000 km. Ik heb nog geen een lekke bnad gehad. Deze banden zijn pas vanaf Geldermalsen gerekend, pas in Wageningen als dichtbijzijnde lokatie te koop en maar een euro 15 duurder dan wat je in Geldermalsen asl onplatbaar koopt.

Tot aan Esztergom kom in eigenlijk niemand tegen. Wel een eenzame visser en in de verte een boer. Als er hier iets gebeurt met mijn fiets ben ik de pineut. Anderzijds heb ik alles bij me om de fiets te reapareren en moet ik ook kunnen repareren. Tenslotte heb ik een paar weken voordat ik vertrok nog eens een wiel op nieuwe gespaakt en dat is ook gelukt. Verder heb ik spaken, schroefjes, tie-rips, klemslangen, ductape, moetjes, een reserve buitenband en twee binnenbanden, een stukje ketting en nog veel meer bij me. En bovendien:ik er nog 1. 'if ifs and ands were pots and pans, there wouldn't be need for tinkers' (ketellappers).

Ik heb prachtige uitzichten over de Donau met allemaal eilandjes en mooie oevers. Het landschap is sterk in kleine stukjes verkaveld. Waz wijnbouw, mais, veel zonnenbloemen, eigenlijk van alles en nog wat. Dan kom ik ineens een , zelfs voor Nederlandse begrippen, grote hypermoderne kas tegen. Ik ben helemaal verbaasd. Wat doet dat ding hier. Dat vragen aan iemand is natuurlijk ook raar. Boevndien zie ik niemand. Als de gebruiksaanwijzing van de kas biologisch verantwoord is, heeft vast Bart W daar de hand in gehad. Want die heeft dat in Oost europa op poten gezet. Ik heb van dit stuk tot aan de grens met Hongarije weer genoten. Prachtig, ruw, oud, eerlijk, robuust, eenvoudig maar ben toch blij dat ik zo meteen Hongarije in kom. Ik steek de brug over bij Ezstergom en maak nog een foto van de niet functionerende grenspost precies op het midden van de brug. Homgarije zal een weer een cultuuromslag worden. Ik heb er al behoorlijk wat gehad. Ik vraag me wel af of ik dat nou de enige ben die dat allemaal zo sterk voelt. Zie ik nou zo veel details, vallen mij nu alle die kleine en gropte verschillen zo op, of heeft een ander dat ook? In Hongarije wordt het anders. Morgen verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2008

laatste berichtje

24 Augustus 2008

gekruisd bericht

24 Augustus 2008

nu echt Bremen

24 Augustus 2008

bremen

22 Augustus 2008

verder dan halverwege

Actief sinds 27 April 2008
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 206320

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 25 Mei 2015

Madrid naar Lissabon en verder

20 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Fietsen in eigen schaduw Duitsland

08 December 2013 - 13 Januari 2014

Fietsen in eigen schaduw van Bangkok naar Phuket

08 December 2012 - 07 Januari 2013

Fietsen in eigen schaduw Thailand en Maleisië

22 Augustus 2012 - 22 Augustus 2012

Fietsen Breda, Parijs, Bordeau, Montpellier

20 December 2011 - 07 Januari 2012

Fietsen in eigen schaduw door Vietnam/Cambodja

04 Maart 2011 - 29 Maart 2011

fietsen Costa Rica/Nicaragua in mijn eigen schaduw

20 December 2010 - 10 Januari 2011

Cuba fietsen

08 April 2014 - 30 November -0001

Spanje, Portugal in eigen schaduw

17 April 2013 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw rondje Spanje

23 Mei 2012 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar Malaga

12 Mei 2011 - 30 November -0001

Fietsen in mijn eigen schaduw naar en van Praag

13 Augustus 0000 - 30 November -0001

misschien naar Berlijn

30 November 2009 - 30 November -0001

Richting Alicante fietsen in mijn eigen schaduw

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: