Sonnenwende - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu Sonnenwende - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van robwildschut - WaarBenJij.nu

Sonnenwende

Door: rob wildschut

25 Juni 2008 | Oostenrijk, Wenen

Inmiddels ben ik weer een stuk verder. Morgen ben ik in Wenen. De fietser is er wel maar de schiijver, net als bij 'van Breda naar Vlssingen via de Loire' kan de schrijver de fietser niet bijhouden. Ik schrijf dus deels over wat ik in mijn inmiddels 2 e schriftje heb staan. Het is 21 juni en dat wordt gevierd hier in Oostenrijk als Sonnenwende. Het lijkt of Slowakije, Kroatie, Hongarije, Tjechie, Polen en nog zo wat voormalige oostbloklanden op deze langste (zater)dag van het jaar leegelopen zijn op dat langs de Donau te vieren, en dan is er ook nog voetbal, NL- Rusland. Ongeveer de helft van de trip is filefietsen op deze bloedhete dag. En het blijft de hele volgende week boven de 30 graden. Ik beslis om 1 uur er de brui aan te geven. Het is ongeveer zoals op een hete zondag langs de appeldijk naar Beesd waaneer de bloesem zich in volle glorie toont. Nergens meer 'zimmer frei' bordjes. Hotels ook vol. Geeft niet, daarvoor heb ik mijn tentje, slaapzak en matje bij me. Ik wil namelijk niet dat me nog een keer overkomt wat mij in Frankrijk overkwam waar ik mijn route volslagen om moest gooien vanwege de races van ' Le Mans' Toen vertrouwde ik op de eeuwige aanwezigheid van een 'chambre d'hote'. Ik geef namelijk de voorkeur aan pensionnetjes ofzo. Lekker geen gedoe op een camping, goed ontbijtje, en een echt bed en je bent meteen klaar. Maar goed camping is ook prima. Ik ga de eerste de beste camping op. Ik heb tot mijn schande nog geen 50 km gefietst maar hier is het rustig. Ik ben in het plaatsje Melk. Het prachtige Benidictijner klooster met kerkgebouw en dubbele torens staat op een heuveltje en domineert het stadje. wat staan die kloosters hier toch mooi in de verf, valt me op. Wit met gele vlakken op de hoeken en hoekpunten.

Ik ben net op tijd blijkt want het campingveldje loopt binnen een half uur vol, ongelooflijk. Het is maar een klein veldje dus als er een bus met Tjechen arriveert met allemaal kleine tenjes en rugzakken is het bijna vol. Uit de aanhanger van de bus komen allemaal rubberboten die nog wel opgeblazen moeten worden anders was de aanhanger te klein. Aan de andere kant mogen de campers en caravans staan. Daar heb ik geen last van. Ik sta gezellig naast een stel Kroaten. We babbelen zo wat maar ik kan en ken geen Kroatisch en zij geen NL, frans, engels of duits, toch nogal wat uitgewisseld. Een taalprobleem is er eigenlijk alleen maar als de beide partijen iets van elkaars taal weten. Weet je er helemaal niets van is er juist geen taalprobleem.

Ik vermoed dat de Sonnenwende hier ook groots gevierd gaat worden. Ik informeer dat even bij wat Oostenrijkers en die bevestigen dat en ook dat iedereen morgen weer naar huis gaat. Het vooruitzicht dat ik morgen weer bijna alleen ben, is heerlijk. De Tjechen gaan vanavond 200 meter verderop in de Donau spelenvaren tijdens de Sonnenwende. Getuige de aanplakbiljetten in en rond het dorp kan men ook een cruise maken tijdens de Sonnenwende en wel naar Krems wel 20 km ver, en weer terug, wel zo handig. Er liggen een paar van die feestschepen al geduldig te wachten. In het dorpje wordt wat fanfare geoefend en de Tjechen maken het inmiddels al gezellig met gitaren en zang. dat wordt niet slapen vannacht. Ik leg me daar maar bij neer straks zonder een oog dicht te doen, vrees ik. Maar ja als je dat accepteeert als volkstraditie is het ineens niet erg meer. Ik neem me dan ook voor om als het vanacht volop aan de gang is de schepen op de oever maar op te wachten en wat te lopen. In Oostenrijk moet je als NL op de fiets Sonnenwende tenslotte op gepaste wijze vieren. Het is tenslotte ook in de nacht bloedheet.

De Sonnenwende wordt eigenlijk rustig gevierd. Misschien wel doordat de Russen de NL zo overtuigend en verdiend hebben verslagen met een 3-1. Ik heb in de kantine van de camping alles aanschouwd. Oostenrijkers waren nogal gecharmeerd van Van Der Sar en vonden het jammer van de schatigge Nederlanders.

Ik heb zo waar een Engels krant kunnen kopen. Dat is lang geleden. Voor mijn Amerika- en Engelandkunde klassen op Schoevers kocht ik die Eng. en USA kranten regelmatig, soms elke week, om de actuele onwikkelingen te kunnen becommentarieren. Want alleen het stomme lesboekje, daar geloofde ik niet in. Zelf de studenten de relevante artikelem op hun merites laten beschouwen en dan laten toetsen aan wat ze al weten, en als laatste toets ik wel Maar ja, nu doe ik weer andere dingen. Het lijkt er trouwens wel op dat dezelfde discussies nog gevoerd worden. Nog steeds ingezonden brieven over en commentaren inzake criminaliteit, het districtenstelsel, onderwijs, juryrechtspraak, problemen bij lokale overheden, oudererenzorg etc. Niet aleen in Nederland dus. Waar ging die reclame op de NL tv toch over, die eindigde met ' nothing has changed, really' Wie weet, Bacardie ofzo? liefs Rob